غذاهای قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس و همچنین ایران است که زیبایی های بکر و دست نخورده آن مبهوت کننده است. زندگی در جزیره قشم به قبل از اسلام برمی گردد و گذشت تاریخ نه تنها قشم را فرسوده نکرده بلکه بیش از پیش به زیبای آن افزوده است. در این مقاله به غذاهای خوشمزه و اصیل و قدیمی قشم می پردازیم.

  • تعداد بازدید: 36282
  • ارسال در تاریخ: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بروزرسانی: ۵ بهمن ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

محل تبلیغات شما

  • تبلیغات بنری گردشگری و اصناف مرتبط با آن
  • این جایگاه مناسب شماست اگر به فروش بیشتر فکر می کنید

بهترین غذاهای قشم

قشم غذاهای محلی بسیار متنوعی دارد و به دلیل نزدیکی بیش از حد به دریا غذاهای دریایی جایگاه ویژه ای در سفرهای رنگین این جزیره دارد. دریا همان بغل است، میگو و ماهی و کوسه را از دریا می گیرند و با آن غذاهایی درست می کنند که ویژگی اش ادویه خاص آن است و مانندش را در شهر دیگری نمی توانید بیابید. غذاهای جنوبی همگی تند است و قشم نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه غذاهایی دارد که از تندی ممکن است اشکتان را در بیاورد. غذاهای قشم پر از ادویه است و خوردن غذاهای دریایی به معنای واقعی در اینجا بیش از هر جای دیگر است. غذاهای دریایی اینجا جزوی از جاذبه سفرند توصیه ما به مسافران این است که سعی کنید به جای غذا خوردن در رستوران و فست فود، مهمان مردم محلی شوید تا طعم ناب خوراکی های خوشمزه ی این جزیره را بچشید ولی در نظر داشته باشید که رستوران های محلی آن ها نیز می توانند به خوبی همین مردمان شما را با غذاهای خوشمزه قشم آشنا کنند که ما آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

ماهی برشته (کباب زغالی) قشم

مردم قشم برای تهیه ماهی برشته، شکم ماهی های کوچک مانند ساردین را خالی نمی کنند اما برای برشته کردن ماهی هایی مانند سنگسر، سرخو و ... ابتدا شکم شان را خالی کرده و ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز داخل آن می گذارند. سپس ماهی را روی ورقه ی فلزی که روی آتش گاز یا ذغال آماده کرده اند، می گذارند تا کبابی شود. سپس ماهی ها را در ظرفی درب دار قرار داده و چند قطره اب به آن می ی های داغ، روغن در زیر پوست آن ها بچسبد و هنگام مصرف، پوست ماهی‌ها به راحتی کنده شود. چون ماهی طبع سردی دارد، اهالی قشم این غذا را به همراه خرما و رطب میل می‌کنند.

غذاهای قشم

زیبون قشم

برای تهیه‌ی این غذا سیب‌زمینی‌ها را درشت و خلالی سرخ می‌کنند. به ماهی ادویه و زردچوبه اضافه کرده و در روغن سرخ می‌کنند. پیاز خردشده را در گوجه‌فرنگی رنده‌شده تفت می‌دهند. سپس درون قابلمه روغن ریخته و روی آن نان محلی (توموشی) گذاشته و مواد را روی نان می‌ریزند. سپس برنج پخته شده را روی مواد ریخته و می‌گذارند تا دم بکشد.

کلمبا (Kolomba) قشم

این غذای خوشمزه از گندم پرک شده، ماهی، سبزی (گشنیز و شوید خرد شده) تهیه می‌شود. اهالی قشم گندم‌های پرک شده را در آب جوش می‌ریزند تا قوام بیاید. ماهی‌ها را هم در آب نمک و زردچوبه می‌جوشانند تا استخوان‌هایش را جدا کنند. سپس گوشت ماهی را با سبزی مخلوط کرده و به گندم در حال جوش اضافه می‌کنند. قشمی‌ها این غذا را با روغن حیوانی تهیه می‌کنند و در زبان محلی به این روغن «جونون» (روغن خوب) می‌گویند.

موفلک قشم

برای پخت این غذا گندم یا جوی پرک شده را در دیگ برشته می‌کنند تا رنگ آن قهوه‌ای شود. سپس این گندم‌ها را مانند برنج در آب خیس می‌کنند. سپس ماهی‌ها را در آب نمک و زرچوبه می‌جوشانند تا استخوان‌های آن جدا شود و گوشت ماهی‌ها را با پیاز سرخ می‌کنند و دوباره در همان آبی که جوشانده بودند، اضافه می‌کنند. زمانی که آب به جوش آمد، گندم‌های خیس‌شده به غذا اضافه می‌شود تا کاملا آب آن بخار شود و دم بکشد.

غذاهای قشم

هواری قشم

برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه ابتدا پیاز را کمی تفت داده، سپس سبزی یعنی گشنیز، شوید، شنبلیله و سیر را در روغن سرخ می‌کنند. سپس ماهی را نیز به سبزی‌ها اضافه می‌کنند تا سرخ شود و فلفل، ادویه و زردچوبه را می‌افزایند. بعد از اینکه ماهی کاملا سرخ شد، برنجی که از قبل خیس خورده است را به این مواد اضافه می‌کنند تا کاملا دم بکشد.

پودینی کوسه یا سفره ماهی قشم

گوشت کوسه را قطعه قطعه کرده و با پوست در آب نمک می‌ریزند تا بجوشد و کاملا پخته شود. بعد از این که گوشت کامل پخت و استخوان‌ها به راحتی از آن جدا شد، گوشت را کاملا له کرده و می‌فشارند تا آب آن کاملا گرفته شده و خشک شود. سپس آن را با پیاز و سبزی یعنی گشنیز و شوید در روغن سرخ کرده و مقداری رب گوجه‌فرنگی و لیمو عمانی به آن می‌افزایند و در قابلمه را گذاشته، اجازه می‌دهند کاملا پخته شود. پودینی سفره ماهی نیز به همین ترتیب پخته می‌شود.

عنکاس (ماهی مرکب) قشم

این ماهی را به تکه‌های مربعی شکل قطعه قطعه کرده و با مقداری آب و خرما داخل دیگ می‌پزند. پیاز را خرد کرده، تفت داده و ماهی را به آن اضافه می‌کنند. سپس سیب‌زمینی سرخ‌شده را با یک عدد فلفل سبز، رب گوجه فرنگی، نمک، ادویه و فلفل به غذا می‌افزایند تا با حرارت کم پخته شود.

غذاهای قشم

عنکاس خشک شده قشم

عنکاس (ماهی مرکب) را بعد از تمیز کردن به شکل ورقه‌های نازک و بلند برش زده و مقابل آفتاب آویزان می‌کنند تا کاملا خشک شود. برای این کار حداقل ۱۰ روز زمان نیاز است. بعد از خشک شدن ماهی‌ها، آن‌ها را روی ذغال یا شعله‌ی گاز کباب کرده و سپس آن را می‌کوبند تا بافت گوشت از هم باز شود. سپس روی گوشت ماهی لیمو ریخته و با خرما نوش جان می‌کنند.

نان توموشی قشم

قشمی‌ها این نان محلی بسیار نازک را به همراه سس مخصوصی می‌پزند. در این نان تخم‌مرغ و پنیر می‌ریزند که همزمان با نان می‌پزد.

برنج دیشو قشم

برای تهیه‌ی این غذا مقداری شیره‌ی خرما را در آب حل می‌کنند تا رقیق شود؛ سپس آن را روی گاز می‌گذارند تا به جوش آیدو برنج خیسانده شده را در این محلول می‌ریزند تا آب آن بخار شده و برنج دم بکشد. این برنج را به همراه ماهی برشته سرو می‌کنند.

هواری چکو میگ (پلو بچه میگو) قشم

هواری چکو میگ یا لارو خشک‌شده میگو از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم‌ریزی در جنگل حرا صید می‌کنند. بعد از این که آن‌ها را در آب دریا جوشانده و خشک کردند، به بازار می‌آورند. برای تهیه‌ی این غذا میگوی خشک را خیسانده و پوست آن را می‌گیرند. بعد از تفت دادن پیاز، میگو را به آن اضافه می‌کنند. بعد از اینکه میگوها کاملا سرخ شد، زردچوبه و سپس مقداری آب می‌افزایند. عدس آب‌پز به همراه ۲ استکان آب داغ به غذا اضافه می‌شود. بعد از جوش آمدن آب، برنج از قبل خیس‌شده را به غذا اضافه می‌کنند تا اب آن بخار شده و برنج دم بکشد.

غذاهای قشم

بهترین رستوران های قشم کدام و کجاست؟

رستوران قلعه قشم

بدون اغراق رستوران قلعه بهترین رستوران قشم است و نوع متفاوت غذاهای دریایی را می‌توان در اینجا خورد. قلعه در جنوب قلعه پرتغالی‌ها، از معدود رستوران‌های جزیره است که موقع غذا خوردن می‌توان دریا را دید.بخشی از میزهای قلعه در داخل و بخشی از صندلی‌ها در بیرون قرار گرفته‌اند، در نتیجه اگر بیرون بنشینید دریا همان نزدیکی است و چه از این بهتر. غذاهای قلعه بسته به صید روزانه درست می‌شوند، بنابراین منویی در کار نیست و لیست غذاها شفاهی به سمع و نظرتان می‌رسد. صید روزانه علاوه بر این باعث می‌شود در روزهایی که صیدی در کار نیست رستوران بسته باشد.بهترین خوراک کوسه، خوراک ماهی مرکب، خوراک صدف و میگو را در قشم می‌شود در رستوران قلعه خورد. خوراک‌هایی که با ادویه مخصوص و تندی درست و با نان پیتا بر سر میز آورده می‌شوند. قیمت‌ها در رستوران قلعه زیاد بالا نیست. این رستوران فقط شب باز است.آدرس رستوران قلعه: ضلع جنوبی قلعه پرتغالی‌ها

رستوران خاله قشم

درست بغل رستوران قلعه، رستوران خاله قرار گرفته، رستورانی که در کل جزیره معروف است. خاله، از بومیان جزیره است و خودش دست به کار راه انداختن رستورانی کوچک شده، بنابراین غذاهایش هم طعم و مزه غذاهای خانگی را می‌دهد.خاله، سمبوسه‌های بسیار خوش طعمی درست می‌کند، سمبوسه ای که در کل جزیره نرخ ثابتی دارد. فلافل‌های خاله تند و خوشمزه است و به غیر از اینها غذاهای دریایی هم دارد. مثلا کوسه و ماهی مرکب یا عنکاس آن بسیار لذیذ است. خاله، غذای دریایی دیگری به اسم میکس هم می‌پزد که ترکیبی از کوسه و میگوست و چه بین مسافران قشم و چه بین بومیان طرفدار زیاد دارد. رستوران خاله نیز فقط شب‌ها باز است.

آدرس رستوران خاله قشم : ضلع جنوبی قلعه پرتغالی‌ها

غذاهای قشم

رستوران نعیم قشم

نعیم را به بزرگی، سلف سرویس و البته میگو پفکی‌هایش می‌شناسند. اگر دلتان میگوی پفکی می‌خواهد، مکان مناسب خوردنش رستوران نعیم است. البته نعیم، غذاهای دریایی زیادی ندارد و تنها غذاهای دریایی‌اش میگو و ماهی شیر، ماهی کبابی و قلیه ماهی است. هرچند خوشمزگی قلیه ماهی‌اش در جزیره زبانزد است. جدا از اینها، منوی غذا در این رستوران تنوع زیادی دارد و دایره گسترده‌ای از انواع مرغ، کباب و استیک را شامل می‌شود. رستوران نعیم ظهرها باز است و مثل همه رستوران‌های جزیره در نعیم هم تنها برنجی که پخته می‌شود برنج هندی است. حجم غذاهای این رستوران زیاد است و البته حق سرویس هم گرفته می‌شود. قیمت غذاها در نعیم کمی بالاست.آدرس رستوران نعیم: میدان امامقلی خان، جنب شهرک ساحلی، طبقه همکف، پلاک ۹۸۵

رستوران الوند قشم

رستوران الوند قبلا در کنار هتل دیپلمات واقع بود و روزگار بسیار خوشی داشت. دریا در دوردست در تلاطم بود و می‌شد از رستوران دیدش. به غیر از آن درختان زیادی هم اطراف رستوران بود و محیطش را خواستنی‌تر می‌کرد، اما رستوران الوند حالا به جای جدید و میدان شهدا و داخل هتل الوند نقل مکان کرده و از دوره شکوهش کمی فاصله گرفته است. از بهترین غذاهای رستوران الوند می‌توان به قلیه ماهی و بشقاب کوسه و غذاهای دریایی‌اش اشاره کرد. در اینجا بشقابی به اسم میکس دریایی وجود دارد که کباب شیر ماهى و قلیه ماهى و میگو و ماهى سوخارى در آن هست و طعم بسیار خوبی دارد. رستوران الوند بوفه سلف سرویس دارد، اما قیمت‌ها به نسبت جزیره در آن بالاست.

آدرس رستوران الوند قشم : بلوار آزادگان، جنوب غربی میدان شهدا (نبش خیابان الهیه)

غذاهای قشم

کباب بز و شاورما

تقریبا در کمتر شهری است که جگر طرفدار نداشته باشد، اما قضیه قشم کمی متفاوت است. در قشم کباب بز یکی از غذاهای پرطرفدار است که همان جگرکی‌های شهر و به همان روش جگر یعنی به سیخ کشیدن درستش می‌کنند. کباب بز، یکی از متفاوت‌ترین کباب‌هاست که طعم بسیار لذیذی دارد و بدون خوردنش نباید قشم را ترک کرد. در قشم کباب بز خوب را می‌توان در نزدیکی میدان شهدا، روبه روی مرکز خرید سام و زال خورد.
اگر در قشم دلتان فست فود هم خواست می‌توانید سراغ غذای لبنانی شاورما بروید. شاورما در حقیقت همان کباب ترکی است، با این تفاوت که با مرغ درست می‌شود و لای نان لواش می‌پیچندش، در حقیقت در قشم همه فست فودها، لای نان لواش ریخته و دست مشتری داده می‌شود، چراکه نان باگت در قشم نانی کمیاب است. بهترین شاورما را می‌توان در کنار مرکز خرید سیتی سنتر خورد.

از دیگر بهترین رستوران های قشم :

رستوران دهلیز قشم واقع در خیابان دانش، جنب فطایر
رستوران اقامتگاه سنتی ناخدا امینی قشم در ۷۰ کیلومتری جزیره قشم، روستای طبل، جنب مسجد اصلاح

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info