شهرهای توریستی ایران کدامند؟

ایران کشوری است با تاریخ و فرهنگ غنی و در مورد هر نقطه از این کشور شگفت انگیز میشود ساعت ها بحث و گفتگو کرد. هر استان و شهر ایران را میتوان به عنوان یک مقصد برای گردشگری انتخاب کرد و روزها به گشت و گذار در آنجا پرداخت. شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که شهرهای توریستی ایران کدامند و اینکه برای سفر و گردش باید کدامیک از شهرهای توریستی ایران را انتخاب کرد؟

  • تعداد بازدید: 11677
  • ارسال در تاریخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۱۸ تیر ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

از هر جای ایران میتوان سفر و ماجراجویی خود را آغاز کرد. از شمال شرق که مشهد مقدس است یا از شمال غرب که تبریز است. تهران بزرگ، یزد شگفت انگیز، اصفهان تاریخی، شیراز زیبا، اهواز با مردم بی نظیر و مهمان نوازش و یا کیش و قشم رویایی با مناظر خیره کننده. در این مقاله، های هالیدی به بررسی برخی از شهرهای توریستی ایران که نام برده شد میپردازد تا پیش از سفر، با این شهرهای توریستی و بسیار دیدنی آشنا شده باشید پس با ما همراه باشید.

مشهد، پایتخت معنوی ایران

مشهد

ابتدا به معرفی شهر بسیار زیبای مشهد میپردازیم. شهری که با عنوان پایتخت مذهبی ایران نیز شناخته میشود و در واقع معروف ترین شهر توریستی مذهبی ایران میباشد و بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی مشتاق دیدن مشهد و جاذبه های این شهر زیبا هستند. با اینکه مشهد را به خاطر حرم مطهر امام رضا (ع) میشناسند اما اماکن گردشگری بسیاری دارد که به معرفی برخی از دیدنی های مشهد میپردازیم.

دیدنی های مشهد

از جمله اماکن تاریخی و گردشگری مشهد میتوان به پارک آبی سرزمین موج های آبی، آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، پارک کوه سنگی، بازار مشهد، بقعه ی خواجه ربیع، مقبره حکیم عمر خیام، روستای کنگ، برج رادکان، خانه ملک مشهد و... اشاره کرد که برای جزییات بیشتر میتوانید به مقاله 10 جاذبه برتر تاریخی و گردشگری مشهد مراجعه کنید تا به طور کامل با جاذبه های گردشگری مشهد آشنا شوید.

اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه ای

اصفهان

بدون شک اصفهان یکی از برترین مقاصد گردشگری و همچنین یکی از بزرگترین شهرهای تاریخی ایران به شمار میرود. همچنین این شهر زیبا را با لقب نصف جهان نیز میشناسند چرا که اصفهان با دارا بودن پنج هزار آثار تاریخی و اماکن دیدنی با قدمت هزاران سال لایق این عنوان میباشد. بزرگترین میدان این شهر با نام نقش جهان با 565 متر طول و 170 متر عرض جزو بزرگترین میادین جهان محسوب میشود. برای بازدید و گردشگری کامل اصفهان باید چند روز را به این امر اختصاص داد چرا که در هر جای این شهر یک اثر و بنای باستانی برای مشاهده وجود دارد.

دیدنی های اصفهان

دیدنی های اصفهان آنقدر زیاد است که ممکن است برخی از آنها از قلم بیفتد اما برخی از دیدنی های اصفهان عبارتند از میدان نقش جهان، سی و سه پل، پل خواجو، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، عمارت هشت بهشت، چهل ستون، مسجد جامع یا مسجد جمعه اصفهان، مدرسه چهارباغ، آتشگاه، باغ پرندگان، باغ گل ها و بسیاری از دیدنی های دیگر که هر یک نشانی از تاریخ و فرهنگ این شهر زیبا هستند.

تهران، پایتخت ایران زمین

تهران

وقتی به تهران میرسیم اولین چیزی که ممکن است به ذهن خطور کند، ترافیک و دود است چرا که بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر کشور میباشد و بیش از 200 سال است که عنوان پایتخت ایران را بدست آورده است. اما ازدحام و شلوغی این شهر باعث نمیشود تا تاریخ و جذابیت های گردشگری آن را نادیده گرفت. تهران یکی از پنج مقصد برتر گردشگری ایران به شمار میرود و بازارهای سنتی و مدرن و مراکز خرید بسیاری با محصولات متنوع در آن به چشم میخورد.

دیدنی های تهران

اگر بخواهیم برخی از جاذبه های دیدنی تهران را نام ببریم میتوان به آبشار کلوگان، دربند، باغ موزه های تهران، کاخ موزه گلستان، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، موزه آبگینه، موزه زمان، موزه سینما، موزه موسیقی، موزه صلح، موزه مقدم، عمارت مسعودیه، باغ موزه نگارستان و بسیاری دیگر از اماکن جذاب و گردشگری دیگر مانند برج میلاد، پل طبیعت، پارک آب و آتش یا باغ پرندگان اشاره کرد که با هر کدام از آنها میتوان ساعت ها سرگرم شد.

تبریز، پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018

تبریز

تبریز سومین شهر بزرگ ایران است و جایگاهی ویژه و خاص در تاریخ کشورمان دارد. تبریز شهری تاریخی است و آثار باستانی و کهن بسیاری را در خود جای داده است و علاوه بر تاریخ و فرهنگ کهن، تبریز به بازارهای سنتی و مدرن و اجناس با کیفیتی که ارائه میدهند شهرت دارد. نکته جالب این است که تبریز بخاطر قالی و فرش های بی همتا و دستبافت خود، عنوان شهر جهانی بافت فرش را از سوی شورای جهانی صنایع دستی کسب کرده است.

سوغات یزد
سوغات یزد
  • تاریخ انتشار 14 مهر 1399
سوغات یزد بسیار متنوع و البته جذاب است. از خوراکی ها و شیرینی های لذیذ گرفته تا صنایع دستی به قدمت تاریخ را میتوان در شهر یزد پیدا کرد.

دیدنی های تبریز

شهر سرسبز و خوش آب و هوای تبریز دیدنی های بسیاری دارد که از جمله آنها میتوان به بازار بزرگ، مسجد کبود یا مسجد جهانشاه، ارگ تبریز (علیشاه)، مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری)، موزه آذربایجان، مقبره الشعرا (قبرستان سرخاب)، پارک ایل گلی (شاه گلی)، روستای کندوان، کلیسای استفانوس مقدس و پارک کوهستانی عون بن علی (عینالی) اشاره کرد.

شیراز، پایتخت فرهنگ و ادب ایران

شیراز

کمتر کسی است که اهل گردشگری باشد و به شیراز سفر نکرده باشد. شیراز، شهری بسیار زیبا و تاریخی و حتی افسانه ای در ایران است که از دیرباز تا کنون مهد فرهنگ و زیبایی بوده است. شیراز را نمیتوان با کلمات توصیف کرد و اگر اهل سفر باشید و به این شهر زیبا سفر کرده باشید قطعا خاطرات خوش سفر برایتان تداعی میشود. شیراز یکی از پنج شهر برتر گردشگری ایران است و آرامگاه تعدادی از برترین ادیبان و شاعران ایرانی مانند حافظ، سعدی، خواجوی کرمانی و... در این شهر قرار دارد.

دیدنی های شیراز

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری و تاریخی شیراز لیستی بسیار طولانی دارد اما اگر بخواهیم به برترین جاذبه های شیراز اشاره کنیم میتوان به حافظیه، سعدیه، آرامگاه شاه چراغ، دروازه قرآن، تخت جمشید، پاسارگاد، مسجد نصیرالملک، مسجد وکیل، حمام وکیل، ارگ کریم خان و بسیاری دیگر از اماکن تاریخی و گردشگری دیگر اشاره کرد.

یزد، شهر بادگیرها

یزد

امکان ندارد در مورد شهرهای توریستی ایران صحبت کرد و نام یزد را فراموش کرد. شهر یزد نخستین شهر ایران است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و یکی از معدود شهرهایی است که هنوز بافت سنتی خود را حفط کرده و گردشگران را غرق در تاریخ خود میکند و برای پیاده گردی بسیار مناسب است.

دیدنی های یزد

شهر شگفت انگیز یزد اولین شهر خشتی ایران و دومین شهر تاریخی جهان است و همین موضوع نشان از تاریخ این شهر دارد. دیدنی های یزد بسیار زیاد است و میتوان ساعت ها مشغول بازدید از هر یک از آنها شد اما برخی از جاذبه های یزد عبارتند از مسجد جامع یزد، میدان وقت الساعت، میدان امیر چخماق، باغ دولت آباد، خانه لاری ها، آب انبارهای شش بادگیر، نخل امیرچخماق، آتشکده ورهام، برج خاموشان و... تنها بخشی از جاذبه ها و دیدنی های این شهر شگفت انگیز و تاریخی هستند.

اهواز، شهر پل ها

اهواز

اهواز یکی از شهرهای گردشگری و منحصر به فرد ایران است و اهواز را میتوان معروف ترین و محبوب ترین شهر استان خوزستان عنوان کرد. این شهر منحصر به فرد به سبب موقعیت جغرافیایی خود دارای آب و هوای متنوعی است. خصوصا در زمستان به علت آب و هوای گرم و بسیار مطبوعی که دارد مقصد بسیار خوب و مناسبی برای گردشگران محسوب میشود.

جاذبه های تاریخی کیش
جاذبه های تاریخی کیش
  • تاریخ انتشار 7 مهر 1399
جزیره کیش دارای تاریخ بسیار غنی و شگفت انگیزی است. شهر حریره، خانه اعیانی، روستای باغو، شهر کاریز و کشتی یونانی نشان از قدمت و تاریخ خیره کننده این جزیره بسیار زیبا میباشد. در این مقاله، "های هالیدی" به معرفی این اماکن تاریخی کیش میپردازد.

دیدنی های اهواز

از جمله دیدنی های اهواز میتوان به رود کارون، بازار عبدالحمید، بازار کاوه، موزه هنرهای معاصر، بنای معین التجار، پل سفید، دانشگاه سه گوش (دانشکده ادبیات)، کلیسای سورت مسروپ، آرامگاه علی ابن مهزیار، طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه، پل طبیعت کیانپارس، لشکرآباد (بازار فلافل اهواز) و... اشاره کرد.

کیش، مروارید خلیج فارس

کیش

جزیره کوچک و البته بسیار زیبای کیش همچون مرواریدی در خلیج فارس میدرخشد و سالیانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب میکند. جزیره کیش با وسعت 90 کیلومتر مربع مدرن ترین جزیره ایرانی در خلیج فارس میباشد و کسانی که اهل خوش گذرانی و تفریح های مهیج و متفاوت هستند معمولا جزیره کیش را برای خود انتخاب میکنند تا تجربه ای به یادماندنی را برای خود رقم بزنند.

دیدنی های کیش

اگر بخواهیم برخی از جذاب ترین اماکن دیدنی کیش را نام ببریم میتوان به شهر باستانی حریره، کشتی یونانی، پارک ساحلی میرمهنا، ساحل مرجان، کلبه هور، پارک دلفین ها، باغ پرندگان، آکواریم کیش، اسکله تفریحی کیش، شهر زیرزمینی کاریز، آب انبار دو گنبد و پنج بادگیر، پارک ساحلی سیمرغ، روستای کهن باغلو، پارک ماهیگیر کیش، جزیره هندورابی، ساحل لاک پشت ها و بسیاری از تفریحات متنوع دیگر مانند غواصی در کیش، سافاری و یا تفریح در تم پارک آبی اوشن اشاره کرد که تنها بخشی از تفریحات کیش محسوب میشوند.

قشم، سرزمین عجایب هفتگانه

قشم

در نهایت به جزیره شگفت انگیز و بی نظیر قشم میرسیم که از شناخته شده ترین جزیره های کشورمان به شمار میرود. جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است و تاریخی به درازای دوران ساسانیان دارد. این جزیره بسیار دیدنی با دارا بودن طبیعتی بکر و زیبا مدتی است که به مقصد گردشگری بسیاری از ایرانی ها و توریست های خارجی تبدیل شده است.

دیدنی های قشم

از جمله دیدنی های جزیره قشم میتوان به جزایر ناز، جزیره هنگام، دره ستارگان، جنگل های حرا، ژئوپارک قشم، تنگه چاهکوه، غار خربس، قلعه پرتغالی ها، دشت بوخو، غار نمکدان قشم، قلعه نادری، چاه های تلا، بندر تاریخی لافت، روستای گوران، دره تندیس ها، جزیره لارک و بسیاری از اماکن تفریحی و گردشگری دیگر نام برد.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • علی دوشنبه ۱۳ دی
    ای کاش از غرب ایران هم مطلب بذارید. کرمانشاه بیش تر از 3000 آثار تاریخی زیبا داره که نزدیک به 800 تاشون ثبت جهانی شده. طبیعت و آب و هوای اورامانات هم که چیزی کم از شمال ایران نداره، از اونطرف حوالی قصرشیرین و نخل هاش کلا اکوسیستم مشابه کویر لوت و مرز خرمشهر رو داره. شهر کرمانشاه هم نهمین کلانشهر ایرانه.خلاصه ارزش معرفی رو داشت.
  • حسین عبدالهی نصرآبادی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت
    ازسفیدشهر ((همان نصرآبادکویر)) در۱۷کیلومتری شمال کاشان وآران وبیدگل بازدید فرمایید ۱-آستانه مقدسه بی بی سکینه خاتون (س )واقع درمحله زیارت سفیدشهر ۲-آستان مقدس شاهزاده ابراهیم (ع) واقع در دشت های سرسبز جاده سفیدشهر به مشکات ۳- آب انبار تاریخی سفیدشهر ۴-قلعه های تاریخی سفید، ملک اباد ، رضاآباد ، قاسم اباد و وزیر و امین آباد سفید شهر ۵-منطقه تاریخی چاله غم تاریخی در شمال سفیدشهر محل اولیه سکونت مردم سفیدشهر ۶-پار ک زیبای زنده یاد باقری ورودی شهر سفیدشهر ۷-خانه های تاریخی آقاسیدمحمد، وکیل و ملامحمدنصرآبادی و کدخدافرج اله سفیدشهر ۸-شهرزیرزمینی طسمیجان وچهارطاقی سفیدشهردرمحله زیارت ۹-مهرکده تاریخی نرسه کلیسای سفیدشهر درمحله قدمگاه ۱۰-قدمگاه علی (ع) سفیدشهر درمحله قدمگاه سفیدشهر ۱۱-دشت های وسیع و زیبای پنبه و طالبی و زعفران وباغ های پسته سفیدشهر ۱۲-دشت های وسیع و زیبای کشت گل محمدی در سفیدشهر ۱۳-کمپ جنگلبانی شهید دستغیب (درختان دست کاشت کویری )در شمال سفیدشهر ۱۴-ساختمان تاریخی چهل دختران زیارت بی بی سکینه خاتون( س ) ۱۵-مسجد تاریخی زیارت بی بی سکین
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info