آموزش دریافت مجوز بند الف

برای تاسیس آژانس هواپیمایی اولین مورد از مجوزهای صنعت گردشگری که باید دریافت شود، مجوز بند الف است. آژانس های مجاز تحت بند الف، شرکت های خدمات مسافرتی هوایی یا آژانس های هواپیمایی نامیده می شوند.

  • تعداد بازدید: 318
  • ارسال در تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • بروزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 4 دقیقه

نحوه دریافت مجوز بند الف

صنعت گردشگری یکی از سودآورترین و جذاب ترین صنعت های جهان است که برای رشد و توسعه تولید ناخالصی داخلی کشور امری حیاتی محسوب می شود، .به همین دلیل است که بسیاری از علاقه مندان به گردشگری و جهانگردی تصمیم به تاسیس یا سرمایه گذاری در آژانس های مسافرتی می گیرند. 

برای تاسیس آژانس هواپیمایی اولین مورد از مجوزهای صنعت گردشگری که باید دریافت شود، مجوز بند الف است. آژانس های مجاز تحت بند الف، شرکت های خدمات مسافرتی هوایی یا آژانس های هواپیمایی نامیده می شوند. اما برای این کار باید مراحل قانونی را طی کنید. اگر بیش از 3 سال سابقه کار در آژانس هواپیمایی دارید، می توانید برای دریافت مجوز بند الف، اقدام کنید. در این مقاله به آموزش دریافت مجوز بند الف پرداخته ایم.


مجوز بند الف چیست؟

این مجوز برای آن دسته از آژانس هایی است که خدمات سفر هوایی را ارائه می دهند. در واقع هدف از گرفتن مجوز بند الف، فعالیت در دو بخش صدور بلیط هواپیمای داخلی یا خارجی است. آژانس های هواپیمایی مذکور در بند الف تحت نظارت مستقیم سازمان هواپیمایی کشوری هستند و حق فروش تور را ندارند، به عبارت دیگر امکان فروش بلیط هواپیما را به شما می دهد اما امکان سازماندهی سفرهای گردشگری با این مجوز  را ندارید.

نحوه اخذ مجوز بند الف

مجوز آژانس هواپیمایی تنها به یک شرکت یا موسسه یا به طور کلی به شخص حقوقی اعطا نمی شود، بلکه شخص حقیقی نیز می تواند برای دریافت مجوز آژانس هواپیمایی اقدام کند. متقاضیان بند الف باید با احراز شرایط و مدارک مورد نیاز به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه یا در سامانه هواپیمایی کشور ثبت نام کنند و درخواست مجوز بند الف را در سازمان هواپیمایی ثبت کنند، بعد از موافقت اصولی، متقاضی باید فرم‌های خواسته شده را تکمیل کند و مدارک خواسته شده، لوگو خود و ضمانت نامه بانکی خود را نیز ارائه دهد.

خرید مجوز بند الف گردشگری

شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز بند الف

برای درخواست مجوز موضوع بند الف باید شرایط عمومی زیر رعایت شود:
  • متقاضی باید حداقل 25 سال سن داشته باشید.
  • متقاضی باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد و مذهب آن دین اسلام باشد.
  • متقاضی واقعی مجوز آژانس مسافرتی باید دارای کارت پایان خدمت یا معافیت باشد.
  • متقاضی واقعی افتتاح آژانس مسافرتی نباید معتاد به مواد مخدر باشد یا سابقه کیفری داشته باشد.
  • حداقل 3 سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت مورد نظر را داشته باشد.
  • داشتن حداقل مدرک لیسانس در یکی از رشته های مورد قبول سازمان هواپیمایی کشور الزامی است.
  • متقاضی باید گواهی قبولی دوره های فروش بلیط (مقدماتی، پیشرفته) و مدارک تاییدیه دوره های لازم را ارائه دهد.
  • متقاضی باید توانایی تامین منابع مالی برای ثبت شرکت هواپیمایی را نشان دهد.
  • نام و آدرس دفتر باید به مرجع صدور مجوز ابلاغ شود.
  • هنگام نامگذاری آژانس از نام های غیر معمول خودداری شود.
  • متقاضی 90 روز فرصت دارد تا محل و نام نمایندگی را به مرجع صدور مجوز اعلام کند.
  • محل کار برای ایجاد نمایندگی باید مناسب و دارای فضای کافی برای اسکان مشتریان و کارکنان باشد.
  • برای اخذ مجوز مساحت دفتر شما باید حداقل 40 متر باشد. بسته به میزان تقاضا و موقعیت مکانی، ممکن است مساحت دفتر تا 70 متر مربع هم در نظر گرفته شود.
  • مدیر فنی نمایندگی باید خود را معرفی کند و مجوز لازم را داشته باشد.
  • در صورت موافقت اصولی، متقاضی 3 ماه فرصت دارد تا مدیر فنی واجد شرایط، محل فعالیت مناسب، نام دفتر یا شرکت ثبت شده، ضمانت نامه های بانکی و ... را ارائه دهد.
  • در صورتی که سرمایه گذار فاقد عنوان مدیر فنی باشد، باید فردی با عنوان مدیر فنی را به عنوان مدیر آژانس مسافرتی تعیین کند.
  • متقاضی باید بتواند ضمانت های قانونی و بانکی را که قانونگذار تعیین کرده است، ارائه دهد.
  • مجوز افتتاح و فعالیت آژانس مسافرتی برای اتباع خارجی فقط در قالب شرکت یا موسسه اعطا می شود.

اگر جزء خانواده شهدا هستید یا جانباز بالای 25 درصد و دارای توانایی های جسمی هستید و یا سابقه حضور در جبهه های نبرد خیر علیه شر و 24 ماه داوطلب بودن را دارید و در رشته های مختلف سازمان هوایی آموزش دیده اید، در اخذ مجوز بند الف و ایجاد آژانس مسافرتی در الویت خواهید بود.

خرید مجوز آژانس مسافرتی

عضویت در یاتا بعد از گرفتن مجوز بند الف

سازمان هواپیمایی کشور  پس از دریافت درخواست ثبت آژانس مسافرتی از متقاضی، باید ظرف 30 روز پس از دریافت درخواست، پاسخ خود را اعلام کند. در صورت عدم توافق، متقاضی باید اقدامات لازم را برای رفع نواقص انجام دهد. پس از دریافت مجوز بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری و رعایت شرایط، می توانید به عضویت انجمن حمل و نقل هوایی موسوم به یاتا درآیید. مزیت عضویت در یاتا، امکان فروش بلیط هواپیماهای خارجی در کنار پروازهای داخلی است. که مجوز صدور کلیه ایرلاین های داخلی و خارجی را دارند اما این مزیت شرکت مشروط به عقد قرارداد با شرکت های هواپیمایی است. این نمایندگی ها مجاز به فروش بلیط های سیستمی هستند.

وظایف مدیر فنی بند الف

مسئول فنی بخش الف یک آژانس مسئول صدور، نگهداری انواع بلیط و ارائه آن به مشتری است. اغلب این مدیران باید بتوانند با استفاده از امکانات آژانس و نوع خدمات آن، بلیت انواع پروازهای داخلی و خارجی تهیه کرده و اطلاعات پروازی لازم را در اختیار آنها قرار دهند. همچنین یک مدیر بخش الف در صورتی می تواند کار خود را به صورت رسمی آغاز کند که مدارک لازم برای این سمت را کسب کرده باشد. شرایط اخذ گواهینامه مدیر فنی بند الف به این صورت است که این فرد باید دروس مربوطه را بخواند و پس از قبولی در آزمون و دریافت گواهینامه مدیر فنی بند الف، آژانس هواپیمایی خود را تاسیس کند. علاوه بر این، این مدیران باید مجوز کسب و کار را نیز دریافت کنند و در قبال مشتریان آژانس پاسخگو باشند.

شما به عنوان یک مدیر فنی آژانس هواپیمایی باید انواع دستورالعمل های مربوط به شرکت های مسافربری را بررسی کنید و بندهای آنها را در آژانس اعمال کنید، مکان های مورد علاقه مسافران را بشناسید و بلیط مسافران را تهیه کنید. کنترل و نظارت بر نحوه عملکرد پروازهای داخلی و خارجی داشته باشید، از شیوه های مدیریتی برای افزایش درآمد آژانس استفاده کنید، درآمد روزانه ظروف داخلی و خارجی را بررسی کنید ،جلسات رسمی را با همه کارکنان آژانس ها تشکیل دهید و در مورد قوانین جدید آنها را مطلع کنید ، فعالیت کارکنان آژانس و کارآیی آنها را در مورد کارآیی بررسی کنید ،روابط مالی ماهانه ارائه شده توسط حسابداری را بررسی کنید ، نیازهای مشتری را بررسی کنید و سعی کنید آنها را برآورده کنید. اگر این مدیران این کارها را به خوبی انجام دهند و بتوانند خدمات گرانبهایی را برای مسافران ارائه دهند ،در کار خود موفق خواهند شد.

سخن آخر

در بالا اشاره کردیم که مجوز بند الف در واقع تأییدیه ای است که از سوی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صادر می شود و امکان صدور بلیط داخلی و خارجی را فراهم میکند. پس از ارائه مدارک مورد نیاز به این سازمان و احراز صلاحیت، متقاضی می تواند این مجوز را دریافت کند. پس از اخذ مجوز بند الف، متقاضی امکان تأسیس آژانس هواپیمایی و عقد قرارداد با شرکت های هواپیمایی مختلف را خواهد داشت.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • سعید یکشنبه ۱۳ اسفند
    مرسی مطالب مفیدی بود.
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info