مجوز گردشگری

اولین مرحله تاسیس آژانس هواپیمایی اخذ مجوز گردشگری می باشد. در اینجا شرایط و پیش نیاز های اخذ مجوز گردشگری و مراحل درخواست مجوز آژانس هواپیمائی و دیگر اطلاعات مورد نیاز را آورده ایم.

  • تعداد بازدید: 549
  • ارسال در تاریخ: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

انواع مجوز در صنعت گردشگری

ابتدا توضیحاتی کوتاه در خصوص انواع مجوز های گردشگری داده خواهد شد که البته اگر با این موضوع آشنایی دارید میتوانید این بخش را مطالعه نکنید

مجوز بند الف هواپیمائی

زمانی که شما تصمیم به راه اندازی کسب و کار در حوزه گردشگری را می گیرید برای قانون مندی کسب و کار خود نیاز به اخذ مجوز (بسته به نوع فعالیت مجوز بند ب الف پ) دارید بسته به شاخه فعالیت خود در گردشگری، باید مجوز های مربوط به کسب و کار خود را درخواست نمایید. در ابتدای کار شما نیازمند ثبت شرکت گردشگری در ایران هستید.

اگر قصد شما از کار در گردشگری فروش بلیط هواپیما باشد، شما نیازمند اخذ مجوز آژانس هواپیمائی بند الف هستید. (مشاهده آگهی های فروش آژانس با مجوزهای لازم) این مجوز توسط سازمان هواپیمایی (caa.gov.ir) کشور صادر خواهد شد و به شما این اجازه را میدهد تا اقدام به فروش بلیط هواپیما چارتر و سیستمی نمایید.

توجه کنید برای فروش بلیط هواپیما قدم اول اخذ مجوز بند الف است اما جدا از آن باید برای فروش بلیط های هر ایرلاین به صورت مجزا درخواست ساین و قرارداد با ایرلاین های مربوطه را زده باشید.

بعد از اخذ مجوز بند الف هواپیمائی شما هنوز هیچ پروازی ندارید و فقط اجازه فروش صادر شده از این رو باید برای ایرلاینی مانند ماهان درخواست و قرارداد مستقیم با ماهان بسته شود. البته با توجه به نیازمندی هایی که ایرلاین مشخص می کند که در برخی از موارد این نیازمندی ها به اندازه ای دشوار خواهد بود که ترجیح میدهید ساین ایرلاین مربوطه را دریافت نکنید و به جای آن به صورت اشتراکی از شرکتی که این ساین را دارد استفاده کنید. (در خصوص ساین یا پیدهای اشتراکی این را بدانید که فقط به جای اینکه شما قرارداد مستقیم با ایرلاین مربوطه داشته باشید، از یک شرکت دیگری که این قرارداد را دارد بهره میبرید. پس درصد کمیسیونی که دریافت می کنید کمتر از قرارداد مستقیم خواهد بود البته درصد یک توافق بین تو شرکت بوده و قابل مذاکره می باشد.)
جزئیات مربوط به هر ایرلاین به صورت مجزا در این مقاله نوشته شده است

مجوز بند ب گردشگری

یکی از مهم ترین شرایط تاسیس آژانس مسافرتی، در صورتی که قصد فروش تور و هتل را دارید نیازمند دریافت مجوز بند ب خواهید داشت این مجوز به شما اجازه بستن تور های داخلی خارجی و همچنین فروش هتل و اقامتگاه ها را میدهد. مراحل اخذ این مجوز مربوط به سازمان میراث فرهنگی بوده که آدرس و دیگر اطلاعات در انتهای این مقاله نوشته شده است.

با توجه به کم هزینه تر بودن و ساده تر بودن مراحل دریافت مجوز بند ب به نسبت مجوز بند الف هواپیمائی میتوان گفت تعداد صادر شده این مجوز بسیار زیاد است.
اگر میخواهید بدانید چه تعداد آژانس مسافرتی یا هواپیمائی وجود دارد می توانید نگاهی به بخش بانک آژانس های مسافرتی ما بیندازید اگر قصد شما خرید مجوز است میتوانید تمام مراحل درخواست تا صدور مجوز بند ب را خودتون انجام بدید و یا واگذار کنید به اشخاصی که در این زمینه تخصص دارند.

مجوز آژانس زیارتی یا بند پ سازمان حج و زیارت

اگر قصد شما از راه اندازی آژانس مسافرتی فروش خدمات زیارت و حج باشد شما نیازمند دریافت مجوز بند پ که از طریق سازمان حج و زیارت باید اقدام شود دارید.

دارندگان مجوز بند پ می توانند تورهای زیارتی را برگزار کنند. مقاصد زیارتی مانند نجف، مکه، سوریه و غیره . . . تعداد این مجوز ها زیاد نیست نحوه دریافت آن هم مراحل خاص خود را دارد. اصولا متقاضیان ابتدا فعالیت خود را با مجوز بند ب سازمان گردشگری شروع کرده و سپس اقدام به دریافت مجوز بند پ خواهند کرد البته این یک اجبار نیست.

در واقع آژانس های دارای مجوز بند پ این اجازه را دارند تا انواع تورهای زیارتی در مسیرهای زیارتی مانند عراق، سوریه و عربستان را برگزار نمایند. این آژانس ها اجازه برگزاری تور خارج از حوزه زیارتی را نخواهند داشت و در صورتی که آژانس قصد برگزاری تورهای غیر از زیارتی را داشته باشد باید مجوز بند ب را درخواست نماید.

مجوز ریلی رجا

آیا قصد فروش بلیط قطار دارید ؟ پس شما باید این مجوز را دریافت کنید این مجوز به آژانسی که دارای جواز بند «الف» و «ب» و همچنین دارای تمامی شرایط الزامی واگذاری طبق آئین ­نامه باشد، تعلق می­ گیرد این آیین نامه را از سایت سازمان دریافت نمایید و میتوان در 3 مرحله زیر خلاصه کرد.

  • ۱- فرآیند صدور نمایندگی را مطالعه نمایید.
  • ۲- ضمن مطالعه تمامی شرایط (ترجیحی، محل دفتر و صلاحیت­های عمومی) آگاه باشید در صورت نداشتن هر کدام از شرایط، ثبت نام شما کان لم یکن تلقی می شود.
  • ۳- در صورت داشتن تمامی شرایط، ضمن ورود به نشانی آدرس سایت راه آهن www.rai.ir

نتیجه گیری میشود که انواع مجوز در زمینه گردشگری به صورت عنوان وار در زیر به این صورت است:

  • مجوز آژانس هواپیمائی بند الف
  • مجوز آژانس مسافرتی بند ب
  • مجوز شرکت خدمات زیارتی بند پ
  • نماینگی فروش بلیط قطار رجا

در خصوص مجوز فروش بلیط اتوبوس باید جهت اخذ نمایندگی فروش به شرکت های مربوط به حمل و نقل زمینی رجوع شود.


تفاوت مجوز های آژانس های مسافرتی و هواپیمائی

در بخش قبل به صورت عنوانی شرح داده شد که با مشخص شدن شاخه کاری خود در صنعت گردشگری باید کدام مجوز ها را دریافت نمایید. در ادامه تفاوتی این مجوز ها را با ذکر مثالی شرح می دهیم.

فرض کنید سایتی دارید که در آن اقدام به رزرو خدمات هتل و اقامتگاه ها می کنید. یعنی مجوز بند ب از سازمان میراث فرهنگی سپس تصمیم می گیرید برای مشتریان خود علاوه بر خدمات رزرو هتل امکان صدور بلیط هواپیما رفت و برگشت را هم مهیا کنید. اینجا همانجایی است که شما نیاز به مجوز مربوط به فروش بلیط هواپیما (مجوز بند الف از سازمان هواپیمائی کشور) خواهید داشت و باید مجوز بند الف خود را خریداری یا اقدام به دریافت آن نمایید. منظور از خرید مجوز بند الف این است که به جای انجام مراحل طولانی درخواست مجوز از سازمان هواپیمای کشور (CAO) شما مجوز آژانسی که فعالیت داشته و حالا قصد فروش را دارد را خریداری می نمایید و به سرعت خود را به مدار فروش میرسانید، به جای آنکه مدت ها زمان برای صدور مجوز بند الف بگذارید.

اگر قصد فروش بلیط هواپیما را دارید باید مجوز بند الف بگیرید اگر قصد فروش خدمات اقامتگاه ها را دارید باید مجوز بند ب را دریافت نمایید اگر قصد فروش تور مسافرتی را دارید باید مجوز بند ب را دریافت نمایید.


شرایط و پیش نیاز های درخواست مجوز گردشگری

هر شخص یا شرکتی با داشتن شرایط لازم می تواند درخواست یکی از مجوز های بند الف ،بند ب و پ را به سازمان مربوطه ارسال و اقدام به دریافت مجوز خود نماید. ابتدا ببینید شرایط زیر را دارید یا خیر
سامانه جامع دفتر خدمات مسافرتی : https://ta.mcth.ir/Login
درگاه ملی مجوزها : https://www.mojavez.ir

مکان:

  • دفتر اداری یا تجاری با مساحت 40 تا 70 متر برای دریافت مجوز بند الف از سازمان هواپیمائی
  • همچنین باید مدرک دال بر اینکه این ملک را مالک هستید و یا آن را اجاره با کد رهگیری در دفاتر ثبت اسناد زده باشید.
  • سپس معرفی مدیر فنی بند الف

اینجا لیستی بروز از مدیر فنی های بند الف و ب جویای کار موجود است

آژانس های هواپیمای باید شخصی را به عنوان مدیر فنی بند الف برای صدور مجوز معرفی نمایند این شخص باید شرایط زیر را داشته باشد.

  • داشتن تابعیت ایران
  • تدین به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تایید مراجع ذی‌صلاح
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن برای متقاضیان مرد
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
  • نداشتن اشتغال دیگر که مانع فعالیت مورد نظر باشد
  • داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت و صلاحیت شغلی و سپس تضامین که برای آژانس هواپیمایی که تضمین حداقل 50 میلیون تومان می باشد.
  • مجوز تأسیس و فعالیت دفتر برای اتباع بیگانه فقط در قالب اشخاص حقوقی و با رعایت قوانین و مقـررات مربـوط صادر می شود.
  • جانبازان بیش از 25 % با داشتن توانایی جسمی و آزادگان و رزمندگان جنگ تحمیلی با بیش از دو سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه و خانواده های شاهد با معرفـی مرجـع مربـوط و داوطلبـان بـومی و فـارغ التحصیلان دانشکده های ایرانگردی و جهانگردی و رشته های مرتبط با داشتن شرایط کامل این آیین نامه از نظر نوبت اعطای مجوز تأسیس دفتر اولویت دارند.
نکته: اگر شخصی برای دریافت مجوز تاسیس آژانس به سازمان مربوطه مراجعه نماید و درخواست صدور مجوز داشته باشد مجوز مربوطه به عنوان "دفتر خدمات مسافرتی و شخص مربوطه به عنوان مدیر دفتر خدمات مسافرتی شناخته خواهد شد.
اگر شخص از طریق شرکتی که قبلا آن را ثبت کرده باشد درخواست این مجوز را نماید و مجوز دریافت نمایید، در این صورت مجوز صادره به عنوان شرکت خدمات مسافرتی شناخته خواهد شد. درخواست به صورت شخص میشود دفتر خدمات مسافرتی و درخواست به صورت شرکت میشود شرکت خدمات مسافرتی.

جهت صدور مجوز بند ب هم باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • دفتر کار و ضمانت نامه مانند مجوز بند الف می باشد
  • ثبت نام در سامانه ta.mcth.ir (سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی) با ذکر مشخصات کامل متقاضی به همراه شماره موبایل و آدرس ایمیل و اسکن کلیه مدارک مرتبط با متقاضی
  • ثبت نام در سامانه 5 مرحله بوده که متقاضی می بایست در زمان ثبت نام نسبت به تکمیل آن اقدام نمایید.

زمان ثبت نام متقاضی و مدیر فنی همزمان انجام می پذیرد، پس از ثبت پیامک برای متقاضی ارسال می گردد، مبنی بر اینکه برای ادامه روند از طریق ادارات کل استان ها پیگیری نماید، ادارات استانی درخواست متقاضی را بررسی نموده و پس از موافقت اولیه از سوی استان متقاضی برای تعیین صلاحیت به حراست و تشخیص هویت و وزارت بهداشت معرفی می شود. سپس برای ادامه روند معرفی نام و مکان و ضمانت نامه بانکی می تواند از طریق سامانه مذکور اقدام نموده و پس از ارائه ضمانت نامه بانکی و تکمیل روند کار پروانه بهره برداری برای آن صادر شود.

مدارک مورد نیاز
  • اسکن عکس 3*4
  • کپی شناسنامه از صفحه اول و آخر
  • کپی کارت ملی
  • کپی کارت پایان خدمت برای آقایون
  • مدرک تحصیلی
  • سوابق فعالیت در زمینه تور گردانی و گردشگری
  • لوح مدیر فنی
  • استعلام حراست
  • تشخیص هویت و بهداشت

جهت صدور مجوز ریلی و فروش بلیط قطار هم باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ثبت نام در سایت و ارسال مدارک اولیه برای درخواست نمایندگی به دبیرخانه
  • در صورت تطبیق مشخصات متقاضی با ضوابط و شرایط اعلامی از محل دفتر متقاضی بازدید به ­عمل خواهد آمد.
  • سپس موضوع به کمیسیون رفته و موافقت اولیه برای شما صادر و برای تکمیل مدارک به شما ابلاغ خواهد شد.
  • از تاریخ ابلاغ موافقت نامه اولیه، متقاضی موظف ­است ظرف مدت سه (۳) ماه کلیه مدارک و مستندات مورد نیاز را به دبیرخانه کمیسیون تحویل­ نماید.

مدارک اولیه برای درخواست شامل

تصویر شناسنامه - عکس پرسنلی - تصویر فیش بانکی - تصویر کروکی - تصویر کد اقتصادی شرکت - تصویر اظهار نامه ثبت شرکت - گواهی از مرجع صادرکننده مجوز - تصویر مدرک تحصیلی (برابر اصل) مدیر عامل - تصویر سند مالکیت یا اجاره نامه - تصویر برابر اصل اساسنامه، روزنامه رسمی حاوی آگهی تأسیس و آگهی آخرین تغییرات سهامداران و هیئت مدیره - کارت ملی مدیرعامل - تصویر کارت پایان خدمت مدیر

البته پیشنیاز دریافت مجوز نمایندگی قطار های مسافرتی داشتن مجوز بند الف سازمان هواپیمایی و مجوز بند ب سازمان میراث فرهنگی می باشد.

ضوابط مربوطه به محل کار

  • داشتن حداقل متراژ 40 متر مربع در طبقه همکف و 65 متر مربع در طبقات غیر همکف

در صورت کامل بودن مدارک، طبق رویه داخلی کمیسیون، مجوز صادر می شود. زمان حدودی 20 روز می باشد. اعتبار این مجوز ها 1 سال می باشد و بعد از 1 سال باید تمدید شود.


شرایط دفتر کار آژانس مسافرتی

  • درصورت مالکیت ، ارائه اصل سند همراه تصویر آن
  • در صورت استیجاری ، ارائه اصل اجاره نامه محضری همراه تصویر آن
  • محل فعالیت در طبقه همکف یا طبقه اول واقع بوده و قابل دسترسی و دید عموم باشد.
  • محل فعالیت با دیگر صنوف مجاور سنخیت داشته باشد.
  • محل فعالیت دارای تجیهزات و امکانات مناسب با نوع فعالیت باشد.
  • حداقل مساحت مفید برای فعالیت با توجه به آئین نامه
  • محل فعالیت باید دارای سند اداری یا تجاری باشد.
  • ( متقاضیان تأسیس دفتر باید یک نفر را به عنوان مدیر فنی به مراجع مربوط حسب مورد معرفی نمایند.

دفتر کار برای دریافت مجوز باید اداری یا تجاری باشد همچنین سند مالکیت و یا اجاره نامچه ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی را نیازمند است (با کد رهگیری).
متراژ دفتر باید بالای 40 متر باشد.
جهت درخواست مجوز باید دفتر تجهیز شده باشد عکس از تمامی دفتر بر روی دیسک زده شود و همراه مدارک ارسال شود. توجه: ملک های مسکونی یا موقعیت مسکونی مورد قبول نمیباشد.
شرایط دفتر کار نمایندگی قطار باید مطابق زیر باشد:

  • حداقل مساحت دفتر می­ بایست چهل (۴۰) متر مربع
  • ارائه مدرک معتبر رسمی (محضری) مبنی بر تصرف مالکانه یا اجاره محل دفتر
  • دارا بودن امکانات مناسب
  • واقع شدن دفتر نمایندگی در طبقه همکف خیابان اصلی
  • طبقات غیر همکف به شرط داشتن حداقل شصت و پنج (۶۵) متر مربع و سی (۳۰) متر مربع فضای انتظار و تابلوی مناسب روی نمای ساختمان بلامانع ­می ­باشد.

نکته: اگر شخصی برای دریافت مجوز تاسیس آژانس به سازمان مربوطه مراجعه نماید و درخواست صدور مجوز داشته باشد مجوز مربوطه به عنوان "دفتر خدمات مسافرتی و شخص مربوطه به عنوان مدیر دفتر خدمات مسافرتی شناخته خواهد شد" اگر شخص از طریق شرکت درخواست این مجوز را نماید و مجوز دریافت نمایید در این صورت مجوز صادره به عنوان شرکت خدمات مسافرتی شناخته خواهد شد.


مدیر فنی دارای مدرک جهت صدور مجوز الف و ب

یکی از شرایط تاسیس آژانس هواپیمایی داشتن مجوز مدیر فنی بند ب یا الف می باشد.
اگر قصد شما دریافت مجوز بند الف گردشگری می باشد نیاز به مدیر فنی بند الف دارید.
اگر قصد شما دریافت مجوز بند ب باشد نیاز به مدیر فنی بند ب خواهید داشت.

این نیرو باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • داشتن تابعیت ایران
  • تدین به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تایید مراجع ذی‌صلاح
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن برای متقاضیان مرد
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
  • نداشتن اشتغال دیگر که مانع فعالیت مورد نظر باشد
  • داشتن حداقل ۲۵ سال سن
  • آشنایی کامل به یکی از زبانهای خارجی ( ترجیحاً انگلیسی )
  • ارائه گواهینامه فارغ التحصیلی از آموزشگاه ها و مراکز آموزش عـالی و مـدارس حرفـه ای خـدمات مسافرتی و سیاحتی - جهانگردی یا مراکز آموزشی وزارتخانه های مرتبط
  • نداشتن اشتغال دیگر که مانع فعالیت مورد نظر باشد.
  • داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت و صلاحیت شغلی
  • فعالیت اتباع خارجی در سمت مدیر فنی منـوط بـه دارا بـودن پروانـه معتبـر اشـتغال و تـأییـد صلاحیت فنی آنها به وسیله مرجع صادر کننده مجوز است.
  • دارندگان مجوز یا مدیران عامل اشخاص حقوقی در صورت دارا بودن شرایط این آیین نامه می توانند به عنوان مدیر فنی همان دفتر تعیین شوند.
  • مدیر فنی در هر حال نمی تواند مدیر فنی بیش از یک دفتر باشد و موظف است تمـام وقـت در محل دفتر حاضر باشد.

درخصوص الباقی نیرو ها (کانتر فروش حسابدار و غیره) بعد از دریافت مجوز میتوانید بر اساس نیاز خود استخدام نمایید.

چارت یک آژانس مسافرتی یا هواپیمائی و نیروهای مورد نیاز

اگر نیاز به مشاوره در خصوص تیم سازی آژانس دارید ما در کنار شما هستیم.


پیشنیاز مدرک تحصیلی برای اخذ مجوز آژانس

برای دریافت مجوز بند الف و یا بند ب آژانس شما نیاز به یک مدیر با داشتن حداقل لیسانس و 3 سال سابقه کار مرتبط دارید. شما میتوانید شخصی را معرفی کرده و یا خود اقدام به دریافت مدرک نمایید.

چطور مدرک مدیر فنی را دریافت کنیم؟ در ادامه همین مقاله به آن پرداخته ایم.

آگهی استخدام مدیر فنی آژانس

ضمانت نامه های لازم (چک سند و غیره)

  • مجوز بند الف ضمانت نامه به مبلغ 125 میلیون تومان
  • مجوز بند ب ضمانت نامه به مبلغ 50 میلیون تومان دروجه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری که پس از تحویل آن به واحد مالی ، رسید آن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مربوطه ارائه میشود.
  • مجوز بند پ ضمانت نامه به مبلغ 50 میلیون تومان

البته این ضمانت نامه ها مربوط به دریافت مجوز شما می باشد و ارتباطی با ضمانت نامه های هر ایرلاین ندارد و شما برای قرارداد با هر ایرلاین باید به صورت مجزا ضمانت نامه های آنها را پرداخت نمایید.


مراحل درخواست مجوز آژانس مسافرتی (بند ب)

  • تهیه مکان اداری یا تجاری
  • معرفی مدیر فنی
  • ارسال نام و لوگو شرکت
  • ضمانت نامه
  • مراحل اداری اخذ مجوز بند ب
  • درخواست کتبی برای صدور به سازمان میراث فرهنگی
  • بررسی اولیه پرونده و ارجاء به کمیته فنی
جهت ورود به بخش میز خدمات مجوز بند ب به بخش منابع و آدرس ها در همین مقاله مراجعه نمایید.

مراحل درخواست مجوز آژانس هواپیمائی (بند الف)

  • تابعیت جمهوری اسالمی ایران
  • داشتن حداقل 25 سال سن
  • داشتن حداقل مدرک لیسانس
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • متدین به یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی
  • انجام خدمت نظام یا اخذ معافیت دائم توسط آقایان
  • نداشتن پیشینه کیفری و مشهور نبودن به فساد اخالقی و داشتن اهلیت قانونی
  • نداشتن اشتغال دیگر که مانع فعالیت مورد نظر باشد.
  • داشتن حداقل 3 سال فعالیت بیمه ای کار مرتبط با فعالیت مورد نظر و صالحیت شغلی مرتبط با بند الف
  • داشتن مدارک دوره های فروش بلیت : مقدماتی ، متوسطه و عالی
  • داشتن اساسنامه دفتر یا شرکت

چنانچه متقاضی پس از ثبت نام به هر دلیلی نتواند نسبت به تكميل مدارک درخواستی كمیته اقدام نماید سيستم امكان ثبت نام مجدد را تا شش ماه نخواهد داد.
گرفتن هرگونه حقوق و دستمزد توسط مديران فنی قبل از تائیدیه سازمان غير قانونی می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه یا مدارک درخواستی با تلفن شماره 66073513 تماس حاصل شود. در روزهای کاری و ساعات اداری.

جهت ورود به بخش میز خدمات مجوز بند الف به بخش منابع و آدرس ها در همین مقاله مراجعه نمایید.

تکالیف دارنده مجوز گردشگری

  • تغییر محل دفتر بدون موافقت مرجع صادر کننده مجوز ممنـوع اسـت و تخلـف از ایـن مـاده موجب تعطیل دفتر جدید و تعلیق مجوز تا کسب موافقت از مرجع یاد شده می شود.
  • دفتر مجاز نیست به فعالیتی که مغایر با موضوع فعالیتش بوده یا سنخیتی با آن نداشـته باشـد بپردازد.
  • در مواردی که پروانه لغو شود دارنده پروانه باید ظرف مـدت ده روز از تـاریخ ابـلاغ تـصمیم قطعی لغو مجوز را به وسیله پست سفارشی یا حضور به مرجع صدور مجوز مسترد نماید.
  • دفتر موظف است در زمان تعلیق از قبول تعهدهای جدید خودداری نماید و طبق دستور العمل های مراجع ذیربط به تعهدات قبلی عمل نماید. در صورت عدم رعایت مراتب بالا ، مجوز دفتر به تشخیص مرجع صدور مجوز لغو می شود.
  • شخص حقوقی دارنده مجوز مکلف است هرگونـه تغییـر در امـور مربـوط بـه مـدیریت ، شـرکا ، سهامداران ، نام ، نشان و اقامتگاه شرکت را به اطلاع مرجع صدور مجوز برساند، در غیر این صورت مجوز فعالیت او به تشخیص مرجع صادر کننده از یک ماه تا سه ماه معلق می شود.
  • حضور مدیر فنی در دفتر الزامی است و در غیاب مدیر فنی در موارد ضروری دارنده مجوز یا مدیر عامل شخص حقوقی مکلف به حضور در دفتر است.
  • هرگاه دفتر پس از اخذ مجوز بیش از شش ماه بدون عذر موجه شروع به کار ننماید یا سه ماه بدون داشتن عذر قابل قبول ، تعطیل باشد یا به مدت یک سال هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد به تشخیص مرجع صـادر کننده، مجوز فعالیتش لغو می شود.
  • دفتر موظف است اطلاعات مـورد درخواسـت و گـزارش عملکـرد فعالیـت خــود را در مــدتی کـه مراجـع مربـوط تعیین می کنند ارائه دهد. در غیر این صورت به تشخیص مرجع صـدور مجـوز بـرای مرتبـه اول مجوز دفتر تا سه ماه تعلیق و چنانچه پس از پایان مدت تعلیق مدارك یاد شده را ارائه ننماید، مجوز دفتر لغو مـی شود.
  • دفتر موظف است نام ، نشان ، نشانی کامل ، شماره های تلفن و نمابر و نوع فعالیت خـود را در سـر برگنامه ها به زبان فارسی و یکی از زبان هابی انگلیسی یا فرانسه یا عربی درج نمایـد. همچنـین در صـورت ارائـه شماره مجوز از سوی مرجع صدور مجوز موظف به درج آن در تابلو ، سربرگ و مکاتبات خود است.
  • مدیر عامل اشخاص حقوقی و دارنده مجوز در مورد اشخاص حقیقی پاسخگوی مرجع صدور مجوز و مسؤول رعایت قوانین و مقررات مرتبط هستند.
  • انتقال مجوز دفتر پس از موافقت مرجـع صـدور مجـوز و احـراز شـرایط و رعایـت قـوانین و مقررات مربوط امکان پذیر است.
  • در صورتی که شخص حقیقی صاحب مجوز تمام یا یکی از شرایط مقرر در آیین نامه را بنـا بـه تشخیص مرجع صدور از دست بدهد، مجوز وی تا شش ماه معلـق می شـود و اگـر در مــدت یــاد شـده شــرایط مـورد نظر را فراهم ننماید مجوز لغو می شود.
  • در صورتی که شخص حقیقی صاحب مجوز فوت نماید یا محجـور شـود ورثـه متـوفی یـا قـیم شخص محجور باید حداکثر تا شش ماه شخص دارای شرایطی را معرفی کنند. در غیر این صورت مجوز دفتر لغو می شود در این مدت مدیر فنی مسؤولیت دارنده مجوز را بر عهده دارد.
  • درصورتی که در مورد شخص حقیقی مدیر فنی و در مورد شخص حقوقی مدیر عامل یا مـدیر فنی فوت نماید یا تغییر کند یا محجور شود یاهر یک از شرایط مندرج در ایـن آیـین نامـه را از دسـت بدهـد بـه تشخیص مرجع صدور مجوز دارنده مجوز در شخص حقیقی و هیأت مدیره در شخص حقوقی موظف است مراتب را تا ده روز به صورت کتبی به مرجع صدور مجوز اعلام نماید و تا سه ماه شخص دیگری را که دارای شرایط مقرر در این آیین نامه باشد به جای مدیر سابق تعیین و به مرجع صدور مجوز معرفی نماید؛ درغیر این صـورت مجـوز دفتر لغو می شود.
  • هر یک از دفترهایی که ارکان تشکیلات و مجوز آنها با این آیین نامه مطابقت نـدارد موظفنـد حداکثر تا شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه وضعیت خود را با مفاد آن تطبیق دهند.
  • دفتر نباید از عنوانی غیر از عنوان دفتر خدمات مـسافرتی ، سـیاحتی - جهـانگردی و زیـارتی مانند آژانس و بنگاه استفاده نماید.
  • اعتبار مجوز صادر شده یک سال است و دارنده موظف است یک مـاه قبـل از انقـضای مـدت نسبت به تمدید آن اقدام نماید.
  • ایجاد نمایندگی یا شعبه توسط شخص حقوقی دارنده مجوز با رعایت این آیین نامه و تصویب مرجع صدور مجوز بلا مانع است.
  • کلیه دفترها موظف به رعایت مقررات و دستور العمل ها و خط مشی هـای ابـلاغ شـده توسـط مراجع صدور مجوز هستند.

شرایط نظارت بر فعالیت دفتر گردشگری

  • نظارت بر فعالیت دفتر از جهت کیفیت، سطح کار آیی و رعایـت مقـررات حـسب مـورد بـر عهده وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و ترابری است و در صورت مشاهده تخلف از مفاد ایـن آیـین نامه و سایر مقررات مربوط مرجع صدور مجوز دفتر گردشگری حسب مورد علاوه بر اعمال مجازات های مقرر در این آیـین نامـه به شرح زیر عمل می کند:
    • - تذکر کتبی
    • - اخطار کتبی با تعیین مهلت مناسب جهت رفع اشکال
    • تعلیق موقت از یک ماه تا سه ماه
    • مرجع صدور مجوز در صورت صلاحدید جهت ادای توضیح از دارنده مجوز یا مدیر عامـل یـا مدیر فنی یا کارشناسان صلاحیتدار دعوت می کند و اتخاذ تصمیم درمورد تخلفات با مرجع یاد شده است. تبصره 2 ( تعلیق یا لغو مجوز دفتر در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار درج می شود.
    • درصورتی که تخلف دفتر واجد وصف مجرمانه باشد پرونده جهت رسیدگی به مراجع قـضایی صالح ارسال می شود.
    • در صورتی که در خصوص نحوه فعالیت دفتر شکایت یا اعلام تخلفی از سوی اشخاص ذی ربط با دلایل مستدل ارائه شود، مرجع صادر کننده مجوز موظف است مورد را بررسی و تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.
  • نیروی انتظامی و سایر مراجع قانونی ذیربط مکلفند به تقاضای مرجـع صـدور مجـوز از ادامـه فعالیت دفترهایی که متخلف شناخته شده و به تعلیق یا لغو محکوم شده اند جلو گیری به عمل آورد.
  • مراجع صدور مجوز بابت صدور یا تمدید مجوزهای موضوع ایـن آیـین نامـه وجـوهی را کـه مطابق تبصره (4 (ماده (7 (اصلاحی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی - مصوب 1375 - توسط شورای عالی ایرانگردی و جهانگردی معین می شود دریافت و مطابق تبصره 5 ماده یاد شده عمل می نمایند.
  • وزارتخانه های راه و ترابری و فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند پس از صدور مجوز یا تعلیق یا لغو آن موضوع را به اطلاع یکدیگر برسانند.

مراحل درخواست مجوز زیارتی

آژانس های دارای مجوز بند پ امکان برگزاری تورهای زیارتی را دارند و برای صدور این مجوز باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • دفتر کار با حداقل متراژ 40 متر
  • معرفی مدیر عامل واعضای هیئت مدیره با سابقه اجرای تورهای زیارتی
  • مشخص کردن نام و لوگو
  • ارائه تضمین بانکی
  • تابعیت ایران
  • حداقل سن 25 سال
  • عدم اعتیاد
  • کارت پایان خدمت
  • حداقل 3 سال سابقه کار زیارتی
  • عدم سوء پیشینه
  • مدیر فنی با مدرک کارشناسی

مراحل درخواست مجوز از طریق میز خدمات سازمان حج انجام میشود. لینک میز خدمات در بخش منابع همین مقاله قرار داده شده است.


فرایند صدور مجوزهای گردشگری

فرایند صدور مجوز های گرشگری

دوره آموزشی مدیریت فنی بند ب و دوره مدیر فنی بند الف

اگر قصد دریافت مجوز بند ب را دارید باید یا خودتان مدرک مدیر فنی را دریافت نمایید، یا شخصی که مدرک مدیر فنی بند ب را دارد استخدام نمایید.
دوره مدیر فنی حدودا 4 ماه زمان از شما خواهد گرفت. 
مبلغ دوره حدودا بین 5 تا 6 میلیون تومان میباشد که در انتهای این دوره مدرک گواهینامه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میباشد. (قیمت ها مربوط به قدیم است)
پیشنیاز این دوره مدرک کارشناسی و تسلط به زبان انگلیسی می باشد.
توجه نمایید انتهای این دوره نیاز به یک بازه زمانی کارورزی در یک موسسه میباشد. 

مباحثی که در دوره مدیر فنی بند ب با آن آشنا می شود شامل

  • شناخت صنعت گردشگری
  • برنامه ریزی گشت ها
  • شناخت و شناسایی مسیر های گردشگری
  • بازاریابی و فروش
  • زبان تخصصی
  • قوانین گردشگری
  • گردشگری سلامت
  • امور مالی و حسابداری
  • فناوری اطلاعات
  • آشنایی با قوانین صدور بلیط
  • دوره کارآموزی بمدت ۶۰ ساعت

برای شرکت در این دوره ها میتوانید از شرکت های معتبر در این زمینه کمک بگیرید.
در صورتی که علاقه ای به شرکت در این دوره ها ندارید میتوانید با استخدام یک نیروی دارای مدرک مدیر فنی بند ب یا الف در شرکت خود فعالیت خود را آغاز کنید. علاقه مندان به کار در آژانس هواپیمایی می توانند فرصت های شغلی این حرفه را در بخش کاریابی سایت های هالیدی مشاهده نمایند.
اینجا لیستی بروز از مدیر فنی های بند الف و ب جویای کار موجود است


شرایط و مراحل تمدید مجوز آژانس

جهت تمدید مجوز آژانس مسافرتی خود باید مدارک و اطلاعات زیر را آماده کنید:
در صورت نیاز به فرم های مربوطه در همین مقاله به بخش فرم ها رجوع کنید.

  • درخواست تمدید پروانه فعالیت در سربرگ
  • تکمیل فرم گزارش عملکرد سالیانه
  • آخرین تغییرات روزنامه رسمی (شرکتی بودن)
  • نامه تاییدیه مدیرعامل و مدیر فنی از سازمان
  • اصل لوح
آدرس و تلفن منابع مربوط به اخذ و تمدید مجوز

نحوه درخواست مجوز فروش آنلاین

شرایط و نحوه ثبت نام متقاضیان فروش بلیط الکترونیکی :

  • داشتن مجوز بند الف
  • دارا بودن پروانه فعالیت معتبر
  • مجوز الکترونیکی فقط در سایت با دامنه ir. صادر میگردد. (www.nic.ir)
  • متقاضی میبایستی فردی را به عنوان کارشناس فناوری با داشتن سابقه کاری و مدرك تحصیلی مرتبط در حوزه کاری خود معرفی نمایند.
  • دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی و نماد رسانه الزامی می باشد. (enamad.ir)
  • متقاضی می بایستی جهت سایت معرفی شده تست نفوذ از شرکتهای معتبر ارائه نماید. (حتما بررسی کنید شرکت مورد تایید سازمان هواپیمائی باشد)
  • می بایستی لوگو سایت و نام تجاری سایت معرفی گردد.
  • پشتیبانی 24 ساعته سایت
  • مکان پشتیبانی سایت می بایستی معرفی شود.
  • مالکیت دامنه می بایستی به نام شرکت و یا مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره باشد.
  • ارائه ضمانت نامه 50 میلیون تومانی ( بیمه ای یا بانکی )
  • متقاضیان حقوقی میبایستی تغییر و اضافه شدن موضوع فروش الکترونیکی را به سازمان ارائه نمایند.

تمامی مراحل دریافت مجوز فروش بلیط الکترونیکی به صورت آنلاین انجام میشود.

لیست دفاتر مجاز فروش الکترونیکی بر روی سایت سازمان هواپیمایی

تعلیق موقت و دائم چیست

زمانی که شما به عنوان صاحب مجوز بند ب طبق قوانین و تعهدات خود در زمان دریافت مجوز پایبند نباشید و شکایتی از سوی مسافر به سازمان ثبت شود، در این شرایط احتمالا مجوز شما تعلیق خواهد شد. برخی از شرایطی که منجر به تعلیق مجوز شما خواهد شد در زیر آمده است.
زمانی که مجوز را دریافت میکنید مدت زمانی وقت دارید تا فعالیت خود را شروع کنید اگر در بازه زمانی مشخص فعالیت خود را شروع نکنید مجوز شما تعلیق میشود. این مدت زمان بین 3 تا 6 ماه است.
اگر مدیر فنی و مدیر عامل شما در مجموعه حضور نداشته باشد و بازرسی از مجموعه شما بازدید کنید به احتمال زیاد مجوز شما را تعلیق خواهد کرد. در صورتی که آدرس و مشخصات شرکت تغییر کرده است باید آن را اعلام نمایید در غیر این صورت مجوز بند ب شما تعلیق خواهد شد.
فعالیت هایی خارج از مجوز خود باعث تعلیق خواهد شد به عنوان مثال مجوز بند ب خریداری کرده اید و مشغول به فروش بلیط هواپیما می کنید.
در صورت عدم ارائه گزارش فعالیت خود مجوز شما به مدت سه ماه تعلیق میشود.


رسیدگی به شکایات از آژانس های مسافرتی بند الف و بند ب

قطعا مواجه شدن با مشکلات در فرودگاه حس عصبانیت را در ما بیدار می کند و باعث خراب شدن سفرمان می شود. در این صورت واجب است از آژانس هواپیمایی که از آن بلیط خریدید، شکایت کنید. اما بهتر است ابتدا کمی دست نگه دارید و با تماس با ایرلاین مربوطه مشکل خود را بیان کنید و به آژانس هواپیمایی فرصت دهید آن را حل کند. اگر در فرودگاه از پروازتان جا ماندید یا با مشکلاتی در خصوص وزن چمدان و میزان اضافه بار رو به رو شدید، کافی است از نمایندگان شرکت های هواپیمایی کمک بگیرید تا به شما کمک کنند مشکلتان را رفع کنید. برای استعلام آژانس مسافرتی می توانید از بخش آژانس های مسافرتی در سایت های هالیدی، نام آژانس را جستجو نمایید. و همچنین می توانید لیست تمام آژانس های شهر مورد نظر را مشاهده کنید، به عنوان مثال لیست آژانس های مسافرتی تهران را در این بخش داشته باشید.
تلفن شکایت از آژانس های هواپیمایی



آدرس و تلفن منابع مربوط به اخذ و تمدید مجوز

آدرس سازمان هواپیمائی کشورhttps://caa.gov.ir۶۶۰۷۸۷۰۰-۹تهران، فرودگاه مهرآباد، به سمت ترمینال پروازهای داخلی 4 و 6، سازمان هواپیمایی کشوری
آدرس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستیhttps://eservices.mcth.ir61063000تهران، خیابان آزادی، تقاطع یادگار امام (ره)
میراث فرهنگی تهرانhttps://tehran.mcth.ir/تهران، خیابان کریم خان، خیابان استادنجات الهی، نبش کوچه شهید ارشد، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران02188934841
سازمان حج و زیارتhttps://www.haj.irتهران ، خيابان آزادي ، نبش خيابان رودکی شمالی ، سازمان حج و زيارت02164511
صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگریhttps://ta.mcth.irhttps://egovsso.mcth.ir6360
پنجره خدمات سازمان هواپیمایی کشوریhttps://my.cao.ir/login
پنجره خدمات سازمان حج و زیارتhttps://mizekhedmat.haj.ir
میز خدمات صدور و یا تمدید مجوز بند الف سازمان هواپیمائی کشورhttps://techcomit.cao.ir/فرودگاه مهرآباد، به سمت ترمینال پروازهای داخلی 4 و 6، سازمان هواپیمایی کشوری۶۶۰۷۸۷۰۰
میز خدمات صدور و یا تمدید مجوز بند الف سازمان هواپیمائی کشورhttps://techcomit.cao.ir/فرودگاه مهرآباد، به سمت ترمینال پروازهای داخلی 4 و 6، سازمان هواپیمایی کشوری۶۶۰۷۸۷۰۰
شرکت راه آهنwww.rai.irتهران، بالاتر از میدان آرژانتین، بلوار نلسون ماندلا، ساختمان شهدای راه آهن۵۵۱۲۱

صدور مجوز اقامتگاه بومگردی

برای اینکه بتوانید موافقت اصولی برای اقامتگاه بومگردی داشته باشید, باید درخواست کتبی خود را به همراه سند مالکیت زمین، گزارش کمیته برنامه ریزی گردشگری استان، تایید موقعیت زمین و صدور موافقت اصولی توسط معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری، ارائه کنید. درخواست شما ابتدا در کمیته برنامه ریزی گردشگری استان مطرح خواهد شد و سپس به معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای اخذ موافقت اصولی ارجاع داده خواهد شد.

چارت سازمانی یک آژانس گردشگری

یک آژانس مسافرتی بزرگ مجموع دپارتمانهای مختلفی است که هر کدام وظایفی را جهت پیشبرد بهتر ایفا می کنند. واحد هایی چون حسابداری که مخصوصا در بخش بند الف نقش حیاطی را دارند.
در زیر چارتی کوچک از یک آژانس نمایش داده شده که می توان گفت بخش های مانند فروش آنلاین به جزئیات در آن دیده نشده است. بخش هایی مانند قطار و دیگر خدمات گردشگری در آن دیده نشده است بخش هایی مانند بازاریابی در آن دیده نشده است.
این چارت یه دید کلی از نیروهایی مورد نیاز شما زمانی که قصد خرید مجوز بند الف یا مجوز بند ب را دارید می دهد تا بدانید یه آژانس مسافرتی با چینش صحیح باید به چه شکلی باشد.
اکنون توضیحاتی مختصر در خصوص هر بخش برای شما خواهیم داد.
بخش تکنولوژی میتوان گفته امروزه این بخش از دیگر بخش ها پر رنگتر ، پر هزینه تر، پر چالشتر و شاید تفاوت پیروزی و شکست شما در این صنعت باشد. در این بخش تولیدات نرم افزاری سایت اپ و هر آنچه برای فروش آنلاین نیاز دارید تولید خواهد شد. البته اگر نرم افزار آماده هم خریداری کرده باشید باز هم این واحد را نیاز دارید زیرا این واحد منبع پولسازی شما می تواند باشد. اعضای این واحد شامل تیم سئو تیم تولید محتوا تیم برنامه نویسی تیم گرافیک و طراحی شامل UI , UX تیم پشتیبانی نرم افزار مدیر دیتابیس دیتاسنتر و دیگر اعضا... که ما فقط به اختصار آن ها را توضیح دادیم. بخش مارکتینگ شامل اعضای بازاریاب چه سنتی چه دیجیتال استراتژیست های مارکتینگ. و غیره...

بخش بند ب سازمان که تمرکز آن ها در فروش تور و هتل است مدیر این بخش با اعضای زیر دست خود می توانند فروش تور های شناور و یا بستن پکیج های توریستی را انجام دهند صفر تا صد یک تور در این بخش انجام میشود.
کانتر داخلی وظیفه فروش تور داخلی را دارد البته باز هم این کانتر ها تفکیک خواهند شد به مسیر های مختلف به عنوان مثال کانتر آسیا یا کانتر مسیر کیش و مشهد

بخش بند الف در این بخش تمامی پرواز های داخلی و خارجی مدیریت میشود. وظیفه فروش این تیم ایکت های ایرلاین های داخلی ،پرواز های شناور، چارتر یا سیت چارتر پرواز است.
آنها فروش روی سایت شما را پشتیبانی می کنند تا با کمک مدیر فنی بند الف احتمال بروز خطا را در سیستم به حداقل برسانند. واحد حسابداری که با تمامی بخش های سازمان شما کار خواهد کرد. وظیفه شارژ سیستم ها مدیریت ورودی و خروجی، منابع مالی، ثبت سند، تراز مالی، مالیات، شرایط بیمه کارمندان و دیگر جزئیات را بر دوش خواهد داشت. اگر قصد دارید یک آژانس مسافرتی به شکلی کارامد را را اندازی کنید بدانید اعضای مختلف این تیم در کنار هم به شما سود خواهند رساند و برنامه ریزی و سرمایه گذاری درست شما را موفق خواهد کرد. بخش های دیگر در مقاله دیگر توضیح خواهیم داد. چارت سازمانی آژانس مسافرتی

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • رضا شنبه ۱۲ اسفند
    با سلام، بعد از گرفتن مجوز الف میشه برای صدور بلیط خارجی اقدام کرد؟ممنون از شما
    • admin
      شنبه ۱۲ اسفند پاسخ
      جهت دریافت نمایندگی برای صدور بلیط های خارجی نیاز به یاتا کد دارید ابتدا باید بند الف رو دریافت سپس اقدام برای گرفت یاتا کنید. فرایند از طریق آمادئوس و ایران ایر انجام میشود
  • سعید جمعه ۱۱ اسفند
    برای گرفتن مجوز بند الف چند سال باید سابقه کار داشت؟
    • admin
      جمعه ۱۱ اسفند پاسخ
      داشتن حداقل 3 سال فعالیت بیمه ای کار مرتبط با فعالیت مورد نظر و صالحیت شغلی مرتبط با بند الف
  • بنفشه جمعه ۱۱ اسفند
    اطلاعات کاملی بود سپاسگزارم.
    • admin
      جمعه ۱۱ اسفند پاسخ
      سپاس از توجه شما
    • نازنین
      جمعه ۱۱ اسفند پاسخ
      چطوری برای صدور بلیط خارجی بعد از دریافت مجوز بند الف د خواست بدیم؟
      Admin : ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      درود شما باید عضو یاتا شوید شرایط و قوانین مربوط به عضویت در یاتا را جسجو کنید . مقاله یاتا جهت آشنایی شما به زودی در همین بخش قرار می دهیم
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info