سوغات کرمان چیست؟

کرمان با سوغاتی‌های متنوعی که دارد همه ی مسافران با هر سلیقه ای را راضی می‌کند و هیچ کس دست خالی به شهر خود باز نمی گردد. کسانی که به این شهر سفر کردند می‌دانند که به راحتی نمی توانند از کنار سوغاتی‌های کرمان عبور کنند.

  • تعداد بازدید: 2235
  • ارسال در تاریخ: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • بروزرسانی: ۴ دی ۱۴۰۰
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

کرمان به عنوان یکی از شهرهای صنعتی و تاریخی ایران در تولید انواع صنایع دستی جایگاه ویژه ای دارد. این استان در کنار بیابانهای پایان ناپذیر خود چشم انداز زیبایی را برای گردشگران ایجاد کرده است. جدا از باغ‌های عجیب ایرانی، قلعه‌های خشتی و بیابانی که در فهرست یونسکو ثبت شده است، کرمان غذاهای محلی خاصی دارد که حیف است بدون چشیدن آن‌ها این شهر زیبا را ترک کنید. سوغاتی های کرمان دارای تنوع زیادی است که در اینجا به معرفی آن ها می پردازیم.

پته

بدون شک همه ی شما اصطلاح پته کسی را روی آب ریختن را شنیده یا از آن استفاده کرده اید! اما تاکنون فکر کردید این اصطلاح از کجا آمده است؟

پته نوعی پارچه تزئینی است که از پشم ساخته شده، سپس نخ‌های رنگارنگ در طرح‌های مختلف مانند درختان، پرندگان، گل پنسیلی و سایر موارد روی آن بافته می‌شوو یک پته با کیفیت خوب، اگر خیس شود، رنگ نمی دهد. به همین دلیل است که وقتی می‌خواهید کسی را تهدید کنید، به او می‌گویید پته ت را روی آب میریزم! پته در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارد، اما رایج ترین شکل آن یک مربع بزرگ است. با سفر به کرمان این نوع پته‌ها را که در رستوران‌ها و چایخانه‌های سنتی به دیوارها آویزان شده است، مشاهده خواهید کرد.

پته کرمان

ظروف مسی

هنگامی که وارد بازار قدیمی کرمان می‌شوید، صدای وسایل مسی اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. ظروف مسی و اشیای تزئینی در کرمان بسیار محبوب هستند و بازدیدکنندگان آن را یکی از مهمترین سوغاتی‌های کرمان می‌دانند. در کرمان می‌توانید این محصولات مسی را به عنوان یک سوغات ماندگار تهیه کنید.

ظروف مسی کرمان

فرش کرمان

فرش کرمان باغی از گلهای رنگارنگ است که عطر و بوی آن برای کسانی که عاشق هنر هستند آرامش بخش است. فرش کرمان بیش از 400 سال قدمت دارد و تصویری قدیمی از فرش کرمان متعلق به زمان صفویه وجود دارد. از ویژگیهای عمده فرشهای کرمان کیفیت موزون الگوهای آن است که برای بینندگان تسکین دهنده است. گردشگران خارجی معمولاً فرشهای کوچک یا قالیچه می‌خرند تا به راحتی آنها را در چمدان خود بگذارند.

فرش کرمان

قطاب

قطاب ترکیبی خوشمزه و شیرین از آرد، بادام، پودر قند، هل و روغن که محصولی زیبا و خوشمزه را ارائه می‌دهد. این شیرینی بی نظیر نه تنها در کرمان بلکه در سایر شهرهای ایران نیز تهیه می‌شود.

قطاب کرمان

کلمپه

کلمپه شیرینی بی نظیر کرمان است که اگر یکبار امتحان کنید طعم فوق العاده آن را فراموش نمی کنید. کلمپه از نظر ظاهری شبیه پنکیک است که تنها تفاوت آن با پنکیک این است که داخل آن با خرما پر شده است.

کلمپه کرمان

خرما

وقتی نوبت به خرما با کیفیت می‌رسد، ناگهان همه به یاد خرما بم می‌افتند، که به دلیل آب و هوای مناسب برای رشد نخل‌های با کیفیت، بهترین نمونه خرما در کشور است. خرما را می‌توان یکی دیگر از محصولات کرمان دانست که امروز به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

خرما کرمان

قاووت

قاووت اساساً یک شکل پودر شده از ترکیبی از دانه‌ها است که معمولاً برای شیرینی بیشتر با شکر مخلوط می‌شود. مردم کرمان اکثرا از این شیرینی در مهمانی‌های خود استفاده می‌کنند. این سوغاتی را می‌توانید در هر جای کرمان پیدا کنید.

قاووت کرمان

پسته

پسته یکی از مهمترین محصولات صادراتی کشاورزی در ایران است که بیش از 70 درصد آن در استان کرمان تولید می‌شود. پسته در مناطق مختلف استان کشت می‌شود اما رفسنجان به عنوان بزرگترین منطقه پسته در جهان، مرکز اصلی تولید پسته در استان است و بیشترین حجم تولید را دارد. کیفیت بالا و تنوع محصول دو ویژگی اصلی پسته رفسنجان است که تولیدکنندگان این منطقه را به بازار جهانی آورده است. پسته کرمان

کماچ سهن

اگر عاشق شیرینی هستید اما از آن طرف هم نمیخواهید اضافه وزن پیدا کنید، کماچ سهن را امتحان کنید. این سوغات خوشمزه کرمانی فاقد شکر است. دلیل نام گذاری این شیرینی وجود آرد سهن داخل آن است که در کنار خرما و پسته طعم فوق العاده ای به این شیرینی می‌دهد.

کماچ کرمان

زیره

کرمان دارای آب و هوای خشک است و همین امر منجر به کشت زیره سبز در این شهرستان شده است. با گشت و گذار در بیابان‌های کرمان باید بوی زیره را حس کنید. اصطلاح زیره به کرمان بردن هم از همین جا آمده است.

زیره کرمان
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • حسین لنجانی چهارشنبه ۸ دی
    با سلام و عرض ادب از این محتوای خوب خیلی سپاسگزارم با تشکر از شما https://bilit-havapeyma.ir/
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info