روش های مهاجرت به اروپا؛ 5 روش رایج + مزایا و معایب

اطلاعات آماری دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نشان می‌دهد که اروپا، مقصد حدود ۲۹ درصد از مهاجرین ایرانی است. مهاجرت به اروپا، میان ایرانیان به دلایل مختلفی از‌جمله فرصت‌های شغلی، امکانات بهداشتی و درمانی بهتر و آموزش رایگان در کشور‌های اروپایی محسوب می‌شود.

  • تعداد بازدید: 107
  • ارسال در تاریخ: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بروزرسانی: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

روش‌های مهاجرت به اروپا شامل سرمایه‌گذاری، تحصیل، کار، پناهندگی، ازدواج، و تولد می‌شود؛ هر فرد براساس وضعیت مالی و مهارت‌های شغلی، مسیر مناسب مهاجرت برای خود انتخاب می‌کند. این مقاله اطلاعات مفیدی درباره روش‌های مهاجرت به اروپا به علاقه‌مندان این موضوع ارائه می‌دهد.

مهاجرت تحصیلی؛ یکی از ارزان‌ترین راه های رفتن به اروپا

آلمان، انگلستان، فرانسه و اتریش جزو کشور‌های برتر اروپایی برای تحصیل ایرانیان محسوب می‌شوند. کمترین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های اروپا مربوط به کشور آلمان است و تحصیل در آن برای واجدین شرایط، رایگان خواهد بود. بیشترین هزینه نیز با ۲۰ تا ۳۰ هزار پوند در سال (۲۰۲۴) مربوط به کشور انگلستان است. برای تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی باید مدرک زبان، ریز نمرات تحصیلی، آخرین مدرک تحصیلی، پذیرش تحصیلی و رسید پرداخت شهریه را همراه با سایر مدارک مورد‌نیاز مانند مدارک هویتی ارائه دهید. 

دسترسی به دانشگاه‌های برتر، فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی، تجربه زندگی در فضای فرهنگی متفاوت و امکان تحصیل به زبان انگلیسی از‌جمله مهم‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی به اروپا هستند. اما برخی از معایب آن نیز شامل هزینه‌های بالای تحصیل و مشکلات مربوط به تطبیق با فرهنگ و زبان محلی است.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری؛ بهترین روش برای مهاجرت تجار ایرانی

اجازه اقامت طولانی مدت که در ازای سرمایه‌گذاری در اروپا به شما اعطا می‌شود، امکان دسترسی بدون ویزا به تمام کشور‌های اتحادیه اروپا و منطقه شنگن را می‌دهد. اگر نمی‌دانید ویزای شینگن چیست، کافی است در سایت‌های مهاجرتی معتبر مانند هرمس اپلای جست‌وجو کنید تا اطلاعاتی کامل درباره آن به‌دست آورید. برای زندگی و کار در هر کشور اروپایی بدون محدودیت، باید تبعه اتحادیه اروپا باشید و پاسپورت کشور‌های اروپایی را داشته باشید. در ادامه، مهم‌ترین روش های‌ مهاجرت به اروپا از طریق سرمایه‌گذاری و اخذ اقامت از بهترین کشور‌های اروپایی را لیست کرده‌ایم:

پرتغالسرمایه‌گذاری به میزان حداقل ٢۵٠٠٠٠ یورو در بخش املاک
مالتسرمایه‌گذاری به میزان حداقل ٣٣٠٠٠٠ یورو
لتونیسرمایه‌گذاری به میزان حداقل ٢۵٠٠٠٠ یورو
اسپانیاسرمایه‌گذاری به میزان حداقل ۵٠٠٠٠٠ یورو در بخش املاک
انگلستانسرمایه‌گذاری به میزان حداقل ۲۰۰۰۰۰۰ پوند


با روش سرمایه‌گذاری که یکی از راه‌های رفتن به اروپا محسوب می‌شود، امکان اخذ اقامت دائم یا پاسپورت اتحادیه اروپا به همراه زندگی، کار، تجارت و تحصیل تمام‌وقت در اروپا را خواهید داشت. مزایای مهاجرت به اروپا از طریق سرمایه‌گذاری شامل امکان دسترسی به ویزای طولانی مدت، اخذ پاسپورت اتحادیه اروپا در زمان کوتاه و زندگی بدون محدودیت در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا است. اما هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری، هزینه‌های جانبی و پروسه اداری آن در کنار شرط حضور، از‌ جمله معایب این‌روش مهاجرتی محسوب می‌شوند.

مهاجرت کاری؛ محبوب‌ترین روش مهاجرت به اروپا برای ایرانیان

مهاجرت کاری به کشور‌های اروپایی اغلب به‌دلیل فرصت‌های شغلی و پرداخت حقوق بالا جذابیت بالایی دارد. کشور‌های آلمان، فرانسه، اتریش، هلند و انگلستان جزو بهترین کشور‌های اروپایی برای مهاجرت کاری محسوب می‌شوند. برای کار در بسیاری از کشور‌های اروپایی از‌جمله آلمان، انگلستان، اتریش، هلند و فرانسه، ابتدا باید یک پیشنهاد کار از یک کارفرما یا شرکت دریافت کنید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار کشور‌های اروپایی معمولا شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت با حداقل اعتبار ۶ ماهه
  • پیشنهاد کار از یک کارفرما یا شرکت معتبر
  • رزومه شخصی و سوابق تحصیلی و کاری
  • مدارکی که نشان‌دهنده مهارت‌ها و صلاحیت‌های مورد نیاز برای شغل مورد نظر است.

در برخی موارد ممکن است مدارک اضافی مانند مدرک زبان یا مدارک پزشکی و پرداخت هزینه ویزا، بلیط و بیمه مسافرتی نیز موردنیاز باشد. مزایای مهاجرت کاری به اروپا شامل فرصت‌های شغلی بسیار، حقوق بالا و امکانات اجتماعی و فرهنگی گسترده است. همچنین، فرآیند اخذ ویزای کار اروپا به‌دلیل نیاز شدید این کشورها به نیروی کار خارجی نسبتا ساده است. اما معایب این روش نیز شامل هزینه‌های بالای ویزا و بلیط سفر، فرآیند طولانی اخذ ویزا و تطابق با فرهنگ و زبان محلی می‌باشد. همچنین، رقابت شدید برای شغل‌های موردنظر نیز یکی از چالش‌های مهاجرت کاری به اروپا محسوب می‌شود.

مهاجرت از طریق ازدواج؛ یکی از بهترین راه های مهاجرت به اروپا برای جوانان واجد شرایط

برای گرفتن اقامت در کشور‌های اروپایی از طریق ازدواج، نیاز است با ارائه گواهی ازدواج با شهروند آن کشور اروپایی، درخواست اقامت کشور اروپایی مورد نظر را ثبت کنید. البته باید توجه داشت که این نوع اقامت در همه کشور‌های اروپایی ممکن نیست. آلمان، یونان، اتریش، انگلستان، اسپانیا و دانمارک از‌جمله کشور‌هایی هستند که از طریق ازدواج با شهروندان این کشور‌ها، اقامت می‌دهد. برای درخواست اخذ اقامت از طریق ازدواج در کشور‌های اروپایی، شرایط و مدارک موردنیاز بسته به قوانین و مقررات هر کشور متفاوت است؛ اما به‌طور‌کلی این مدارک شامل گواهی ازدواج معتبر و تایید شده، مدارک هویتی و مدارک اثبات‌کننده رابطه طولانی شما با همسر اروپایی‌تان می‌شود. 

اثبات رابطه طولانی با همسر از طریق نشان‌ دادن عکس‌های مشترک و اسناد مالی و سفر مشترک در صورت داشتن شرایط ویزای توریستی کشور مورد‌نظر ممکن است. مهاجرت از طریق ازدواج با شهروندان اروپایی مزایایی از قبیل اخذ اقامت آسان و سریع در کشور‌های اروپایی و دسترسی به خدمات اجتماعی و بهداشتی است. اما معایب این‌روش شامل پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های قانونی و مالی، دشواری اثبات رابطه عاطفی و صوری‌نبودن ازدواج به‌منظور اخذ اقامت و پیچیدگی‌های فرآیند اخذ اقامت از این‌روش است.

مهاجرت از طریق پناهندگی؛ نادرست ترین راه رفتن به اروپا

مهاجرت به اروپا از طریق پناهندگی در نگاه اول یک گزینه جذاب به نظر می‌رسد، زیرا اتحادیه اروپا قوانینی برای حفاظت از افرادی که در کشور خود به دلیل مشکلاتی مانند اختلافات سیاسی، نژادی، عضویت در گروه‌های خاص و یا تبعیض‌های جنسیتی از حقوق اولیه خود محروم شده‌اند، فراهم می‌کند. با‌این‌حال، این‌روش با ریسک‌های بالایی همراه است. در این‌روش، فرد درخواست پناهندگی می‌دهد و در انتظار بررسی شرایط خود توسط مقامات کشور مقصد قرار دارد. 

در صورت رد درخواست پناهندگی، فرد باید کشور را ترک کند و به کشور دیگری مهاجرت کند. مهاجرت از این‌روش، حقوق کاری، تغییر مکان اقامت و دیگر امتیازات مهاجرین عادی را شامل نمی‌شود و قرار‌دادن آن جزو روش‌های مهاجرت به اروپا کار درستی نیست؛ بنابراین، استفاده از سایر راه‌های قانونی مهاجرت به اروپا مانند مهاجرت به اروپا از طریق تولد، کار، ازدواج و سرمایه‌گذاری، به جای آن پیشنهاد می‌شود. مهاجرت از طریق پناهندگی به اروپا برای افرادی که در کشور مبدا به دلیل مشکلاتی همچون تبعیض‌ها و تهدیدات امنیتی با خطر مواجه هستند، گزینه‌ای مناسب به‌نظر‌می‌رسد. اما فرآیند بررسی و پذیرش درخواست پناهندگی زمان‌بر و پیچیده است و در صورت رد درخواست، فرد با تبعات و مشکلات جدی مواجه می‌شود.

اخذ مشاوره مهاجرتی؛ یکی از نکات مهم برای مهاجرت موفق به اروپا

در این مقاله، راه‌های اصلی مهاجرت به اروپا از‌جمله تولد، ازدواج، پناهندگی، کار، تحصیل و سرمایه‌گذاری مورد‌بررسی قرار‌گرفته است. مهاجرت کاری و تحصیلی دو نمونه از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت به اروپا محسوب می‌شوند. براساس توضیحات اتحادیه اروپا، برخی از بهترین کشور‌ها برای ویزای کاری آلمان و اتریش، برای تحصیل آلمان و انگلستان و برای سرمایه‌گذاری پرتغال و اسپانیا و انگلستان هستند. برای انتخاب بهترین گزینه و موفقیت در مهاجرت، بهتر است مطالعه کافی داشته و از مشاوره افراد متخصص مهاجرت همچون مشاوران مجموعه هرمس اپلای بهره‌مند شوید.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info