موزه پارس شیراز سفری به دوران مختلف تاریخی ایران

موزه پارس در میانه بازار وکیل و ارگ کریم‌خانی و در عمارت کلاه فرنگی شیراز واقع شده که آرامگاه کریم خان زند نیز در آن قرار گرفته است.

  • تعداد بازدید: 6157
  • ارسال در تاریخ: ۷ مهر ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۷ مهر ۱۳۹۵

شیراز به داشتن جاذبه های گردشگری فراوان از دوران پیش از اسلام و همچنین عصر اسلام شهرت دارد.

برای سفر به شیراز دو پیشنهاد پیش روی شما قرار می دهیم، با پرواز مستقیم شیراز به پایتخت فرهنگی ایران سفر کنید و یا با تور شیراز همراه شوید و درباره شیراز، این شهر تاریخی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بخشی از این جاذبه های گردشگری شیراز امروزه به موزه هایی تبدیل شده که آثار گرانبهای تاریخی کشف شده در استان فارس را به نمایش می گذارد. از جمله بناهای زیبای شیراز که به موزه تبدیل شده، عمارت کلاه فرنگی است که موزه پارس را در خود جای می دهد.

تور شیراز

در موزه پارس اشیایی از دوران قبل و بعد از اسلام نگهداری می شود. آثار موجود در این موزه، به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی تقسیم می ‌شود.
عمارت کلاه فرنگی در دوره کریم خان زند محل پذیرایی میهمانان و سفیران خارجی، مراسم رسمی و اعیاد مختلف بوده است. بنا به وصیت کریم خان زند، جسد وی را در شاه نشین شرقی عمارت دفن کردند و به همین دلیل، آن را آرامگاه وکیل نیز می نامند.

تور شیراز

از جمله آثار موجود در این موزه، ظروف سفالی، مفرغی، کتب خطی، تابلو های نقاشی و آثار لاکی مربوط به دوره های مختلف می باشد که از میان ها می توان به قرآن های خطی و وسایل شخصی کریمخان زند از جمله شمشیر او، اشاره کرد.

image
نقش رجب را در تور شیراز تجربه کنید
  • تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
نقش رجب در شمال شرقی شیراز، در داخل شکاف کوهی قرار دارد که به نظر می رسد در ابتدا غار بوده و از مهم ترین آثار به جای مانده از اوایل دوره ساسانیان است. با ما همراه باشید تا با جزئیات نقوش نقش رجب و جدیدترین تور شیراز آشنا شوید.

تعدادی از قرآن های تاریخی؛به خطی منسوب به امیرالمؤمنین علی (ع)، امام حسن (ع)، امام صادق (ع) و چند تن از صحابه پیامبر (ص) و تابعین ایشان که در گذشته در مسجد عتیق شیراز نگهداری می شد در موزه پارس نمایش داده می شود.
در میان قرآن های این موزه می توان به دو قرآن منحصر به فرد اشاره کرد که در مخزن موزه نگهداری می شود. یکی از این قرآن ها خط عثمان خلیفه سوم است که چندین قطره خون وی، به هنگام قتلش روی آن ریخته شده است. قرآن دیگر یکی از قرآن‌هایی است که در قرن ششم در دروازه قرآن گذاشته شده بود.

تور شیراز

اشیا متعلق به کریم خان زند از جمله قلیان مینا کارى فلزی، شمشیر و تابلوی تصویر کریم خان زند، اشیا لاکی، کتب خطی، سکه های زندیه، قلمدان های دوره زندیه و قابهای آینه، از سایر اشیای این موزه شهر شیراز است.
تعدادی تابلوى نفیس، آثار و اشیا موزه از دورانهای مختلف تاریخی انتخاب شده اند.
تابلوهایی از نقاشان بنام قرن دهم و یازدهم همراه با چند نقاشی از لطفعلی صورتگر نقاش قرن سیزدهم هم در موزه پارس به نمایش گذاشته شده است.

در ضمن برای دیدن سایر مقالات درباره شیراز به لینک های زیر مراجعه فرمایید:
نارنجستان قوام شیراز گنجینه ایی از هفت هنر ایرانی
نقش رجب را در تور شیراز تجربه کنید
گشت تصویری در جاذبه های گردشگری شیراز

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info