درباره شیر سنگی همدان چه می دانید

مجسمه شیر سنگی از یادمان‌های تاریخ باستان و از جمله جاذبه های گردشگری همدان است که در انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شکلی به همین نام قرار گرفته‌است.

  • تعداد بازدید: 6823
  • ارسال در تاریخ: ۴ شهریور ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۴ شهریور ۱۳۹۵

تپه ای که در حال حاضر مجسمه شیر سنگی بر روی آن واقع شده تپه باستانی است زیرا تابوت متعلق به دوره اشکانی از آن محل کشف شده و فعلاً در موزه تپه هگمتانه نگهداری می‌شود.

برای سفر به همدان و بازدید از جاذبه های گردشگری گوناگون این استان پیشنهاد ما پرواز مستقیم همدان است. همچنین جدیدترین تورهای لحظه آخری داخلی را در بخش تور ایرانگردی های هالیدی چک کنید.

مجسمه شیر سنگی به همراه قرینه اش ابتدا در دروازه شهر همدان قرار داشته‌است و اعراب به هنگام فتح همدان آن را باب الاسد به معنی دروازه شیر نامیده‌اند.
همچنین، در سال ۳۱۹ ه. ق که دیلمیان همدان را به تصرف خود در آوردند دروازه شهر را به کلی تخریب کردند. مرداویج دیلمی قصد داشت یکی از آنها را به ری منتقل نماید ولی چون موفق نشد پنجه‌های یکی از شیرها را شکست و دیگری را به طور کامل تخریب نمود.

مجسمه آسیب دیده تا سال ۱۳۲۸ هجری شمسی بر روی زمین افتاده بود تا اینکه مهندس سیحون طراح و معمار آرامگاه بوعلی آن را در محل فعلی نصب کرد.

شیر سنگی-همدان

در تاریخ ساخت این مجسمه سنگی 2.5 متری اختلاف وجود دارد. از نحوه حجاری مجسمه و نزدیکی آن به باروی اشکانیان و نیز کشف تابوت دوره اشکانی از آن محل چنین بر می‌آید که به اشکانیان مربوط باشد، اما این اثر از یادگارهای هنری مادها می‌باشد.

مجسمه شیر سنگی همدان در تاریخ 1310/10/15 و به شماره ۹۳ در فهرست آثار ملی و تاریخی ایران به ثبت رسیده‌است.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info