رتبه نخست فرودگاه کیش در بخش خدمات فرودگاهی

مدیرکل فرودگاه بین المللی کیش از کسب رتبه نخست (Airport service Quality) این فرودگاه در میان ۱۰ فرودگاه بین‌المللی کشور خبر داد و گفت: می‌خواهیم با اقدامات اصلاحی و فشرده‌تر در عرصه ارزیابی جهانی ACI ASQ  رقابت کنیم.

  • تعداد بازدید: 4013
  • ارسال در تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
  • بروزرسانی: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

کوروش فتاحی گفت: کلنگ این فرودگاه در سال ۱۳۴۰ به زمین خورد و گروهی فرانسوی کار ساخت برج مراقبت پرواز٬ دو ترمینال به صورت گوشواره‌ای به طرف برج مراقبت و یک باند و رمپ را آغاز کردند. این فرودگاه سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری و باند فرودگاه براساس نشست و برخاست بالاترین سطح هواپیمای آن زمان یعنی کنکورت ساخته شد که البته تعدد پروازهای زیادی نداشت.

وی افزود: بعد از جنگ تحمیلی و تبدیل کیش به مناطق آزاد٬ این جزیره نیازمند اقدامات اقتصادی بود که حمل و نقل هوایی در راس آن تاثیر بسزایی در این زمینه داشت بنابراین فرودگاه جزیره دوباره به مرکز توجهات بازگشت و در حال حاضر سالانه حدود ۲۴ هزار پرواز مسافری (۱۲ هزار ورودی و ۱۲ هزار خروجی) در فرودگاه کیش نشست و برخاست می‌کنند.
البته علاوه بر این بیش از ۶ هزار پرواز هلی‌کوپتری تجاری هم از فرودگاه کیش به سمت سکوهای نفتی یا جزایر نزدیک به کیش انجام می‌شود که در مجموع این فرودگاه سالانه به بیش از ۳۰ هزار پرواز مسافری و تجاری خدمات می‌دهد.

وی افزود: سال ۹۳ به بیش از ۲میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر در فرودگاه خدمات رسانی‌شد امیدواریم آمار سال ۹۴ به نزدیک ۳ میلیون مسافر برسد. ۱۴ شرکت هواپیمایی در فرودگاه کیش حضور دارند و فعالیت می‌کنند بر همین اساس به بیش از ۲۰ نقطه کشور پرواز داریم. همچنین کیش ایر روزانه به دوبی٬ ابوظبی و مسقط پرواز دارد البته پرواز مقسط ابتدای نیمه دوم امسال راه‌اندازی شد. علاوه بر این شرکت هواپیمایی زاگرس کیش-استانبول-کیش و شرکت العراقیه کیش-نجف-کیش را با توجه به شرایط آب و هوایی به صورت فصلی انجام می‌دهند٬ در مجموع فرودگاه کیش به ۵ نقطه از خارج کشور در طول سال پرواز دارد.

مدیر کل فرودگاه بین المللی کیش یادآور شد: هم اکنون فرودگاه کیش در رده چهارم فرودگاه‌های کشور به لحاظ پروازهای داخلی است یعنی بعد از فرودگاه‌های مهرآباد٬ امام (ره) و هاشمی‌نژاد مشهد در رده چهارم قرار دارد. سطح مسافران کیش توریسم است و توقعات و انتظارات موجب شده که مجبور شویم خدمات‌مان را به سطح توریسم کلس نزدیک کنیم. این موردی است که شرایط ما را نسبت به بقیه فرودگاه‌های کشور خاص کرده است. از طرف دیگر تقریباَ تنها درگاه ورودی و خروجی مسافر به جزیره فرودگاه است. به همین دلیل اهمیت استراتژیک خیلی مهمی برای جزیره کیش دارد.

وی فرودگاه بین‌المللی کیش با بیان اینکه این فرودگاه با کسب بالاترین نمره ۳.۸۱ از سقف امتیازی پنج در کیفیت خدمات فرودگاهی کشور پیشتاز است ادامه داد: به منظور تهیه چک لیست‌های ارزیابی در بخش‌های مختلف خدمات فرودگاهی و در راستای ارزیابی سطح خدمات فرودگاه‌های اصلی و بین‌المللی کشور با الگوگیری از روش‌های کنترل کیفیت انجمن جهانی فرودگاه‌ها (ACI) توسط مدیرکل دفتر کنترل کیفیت خدمات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و کارشناس این مجموعه از فرودگاه بین‌المللی کیش بازدید به عمل آمد.

مدیر کل فرودگاه بین المللی کیش اظهار کرد: در این ارزیابی ۲۲ شاخص اصلی مورد ممیزی قرار گرفت که بالاترین نمره‌ها به تهویه هوا، چرخ  دستی‌ها، دستگاه‌های عابر بانک و خدمات ویژه برای افراد ناتوان تعلق گرفت و علائم راهنمایی، مسیریابی، رستوران و امکانات پارکینگ نیز کمترین نمرات را کسب کرد.

فقط ۲۷ درصد فرودگاه‌های جهان در ارزیابی دقیق جهانی ACI ASQ وارد می‌شوند

وی از ادامه افزایش سطح خدمات فرودگاهی در فرودگاه بین‌المللی کیش در آینده خبرداد و گفت: تلاش داریم تا این نمره ۳.۸۱ در بخش خدماتی فرودگاهی را به بیش از ۴ افزایش دهیم، سپس در نظر داریم با اقدامات اصلاحی و فشرده‌تر در ارزیابی جهانی ACI ASQ (بخش خدمات فرودگاهی اتحادیه بین‌المللی فرودگا‌ه‌ها) در دو نوبت سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ عضو شده و در حوزه افزایش خدمات فرودگاهی در عرصه جهانی رقابت کنیم.

مدیر کل فرودگاه بین‌المللی کیش ادامه داد: در شرایط کنونی از یک هزار و ۱۰۰ فرودگاه در سراسر جهان حدود ۳۰۰ فرودگاه، شجاعت شرکت در رقابت سخت و دقیق جهانی اتحادیه بین‌المللی فرودگاهی در حوزه خدمات فرودگاهی را داشته‌اند.

فتاحی گفت: بعد از این فرودگاه، فرودگاه بین‌المللی تبریز نیز با کسب امتیاز ۲.۲ از ۵ در رتبه دوم خدمات فرودگاهی قرار دارد.
منبع:پایگاه خبررسانی وزارت راه و شهرسازی

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info