درباره پروازهای سیستمی

پروازهای سیستمی در ایران تحت عنوان پروازهای داخلی و پروازهای خارجی برگزار میشود. پرواز داخلی شامل کلیه مسیرهای پروازی داخلی و پروازهای خارجی شامل مسیرهای برون مرزی مانند دبی، نجف، ترکیه، آلمان، روسیه، چین، هند، اسپانیا و ... میباشد. در این مقاله میخوانید:
استرداد بلیط سیستم و استرداد بلیط چارتر ، رزرو بلیط سیستمی و رزرو بلیط چارتر
قیمت بلیط سیستمی و قیمت بلیط چارتر ، وب سرویس پرواز

  • تعداد بازدید: 19679
  • ارسال در تاریخ: ۲ تیر ۱۳۹۸
  • بروزرسانی: ۷ بهمن ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط هواپیما در ایران به دو نوع سیستمی و چارتری تقسیم میشود. بلیط سیستمی بلیط هایی هستند که مستقیماً از خود ایرلاین و یا نمایندگان فروش آن خریداری میشود و کلیه مسائل مربوط به پرواز از جمله نرخ و ظرفیت پرواز توسط خود ایرلاین مدیریت میشود. پرواز سیستمی دارای مزایا و معایبی نیز میباشد که در زیر به آنها اشاره میکنیم . 

قابلیت استرداد بلیط پروازهای سیستمی حتی بعد از پرواز

بلیط سیستمی به هر دلیلی که مسافر از پرواز استفاده نکند پس از کسر درصدی بعنوان جریمه مابقی وجه را به حساب مسافر محترم استرداد میکند. بلیط مسافران طبق قوانین و جدول جریمه تصویب شده توسط هواپیمایی کشوری کنسل میگردد.

وجود کلاس نرخی متمایز برای رزرو بلیط سیستمی

 در رده سنی کودک (2 تا 12 سال ) و نوزاد (تا 2 سال) کلاس نرخی متمایز میباشد. زیرا در پرواز های چارتری نرخ رزرو بلیط کودک با بزرگسال یکی میباشد و نوزاد هم نرخ دلخواه چارتر کننده را دارد اما در بلیط سیستمی بهای بلیط نوزاد معمولا 10% بهای کل و بلیط کودک معمولا نیم بها میباشد که این برای خانواده های دارای فرزند میتواند مقرون به صرفه تر باشد.
درصد جریمه کنسلی پرواز
درصد جریمه کنسلی پروازهای داخلی
  • تاریخ انتشار:۲۰ آبان ۱۳۹۸
جریمه کنسلی پروازهای داخلی با جریمه کنسلی پروازهای خارجی کاملا متفاوت است. توجه به این مسئله هم داشته باشیم که با توجه به نوع بلیط و نوع ایرلاین، جریمه کنسلی پرواز متفاوت است. هر ایرلاین دستور عمل خود را برای این موضوع دارد. در اینجا جدول جریمه کنسلی پروازهای داخلی را بررسی می کنیم.

ثابت بودن نرخ فروش بلیط های سیستمی در سامانه های رزرواسیون :

بلیط های سیستمی در کلاس های نرخی متفاوتی عرضه میشود و در سامانه های رزرواسیون آنلاین به نمایش و به فروش میرسد. از مهمترین مزایای بلیط سیستمی به نسبت بلیط چارتری   ثابت بودن نرخ بلیط است. این به این معناست که بلیط هواپیما سیستمی در هر مسیری با نرخی مشخص به فروش میرسد و هیچ سامانه رزرواسیونی اجازه تغییر قیمت را ندارد و نرخ فروش نرخی ثابت و مصوب میباشد.

رزرو بلیط در بازه طولانی

بلیط پروازهای چارتری معمولا برای بازه 15 روزه نمایش داده میشود. برخی پروازها بیشتر و برخی کمتر، اما بلیطهای سیستمی، مسافر میتواند برای 2 ماه آینده نیز برای سفر خود بلیط تهیه نماید.

قیمت بلیط پرواز سیستمی در مقایسه با بلیط پرواز چارتری

بلیط سیستمی به نسبت بلیط چارتری در برخی از مسیرها و تاریخ ها از قیمت بالاتری برخوردار است و در برخی از زمانها و ایام خاص پیش میاید که بلیط پرواز فقط چارتر ارائه میشود. بعنوان مثال در ایام عید نوروز مسیر اسپارتا یا استانبول و یا نجف بعلت تقاضای بالای چارتر کنندگان کلا به صورت چارتر بفروش میرسد.
بلیط هواپیما

پروازهای سیستمی از لحاظ نرم افزار رزرواسیون سه دسته دارند.


1. (GDS (global distribution systems : که شامل معروفترین سیستم های توزیع بلیط سیستمی در جهان میباشد مانند Amadeus - Galilei - Sabre - Worldspan - Sirena travel
2. (CRS (computer reservation systems or central reservation systems : که شامل سیستم های رزرواسیون Gabriel - Sepehr - Moghim میباشد. از ویژگی های سیستم رزرواسیون گابریل میتوان به موارد زیر اشاره کرد. 
Passenger Name Records یا همان PNR  همچنین
ثبت برنامه زمانی و همه اطلاعات موجود و در دسترس برای استفاده کنندگان 
امکانات مربوط به اشتراک گذاری کد 
اتصال به سیستم توزیع جهانی و رابط به سیستم انتخاب صندلی
3. (ORS(online or web base reservation systems : مانند رزرواسیون سیستم قشم ایر ، زاگرس ایر ، کیش ایر ، معراج ، تابان و ...

درباره سیستم رزرواسیون آمادئوس

سیستم جهانی آمادئوس امروز توسط مراکز زیر استفاده میشود.

1. 150 مشتری سیستم های خدماتی از طریق 60.000 دفتر فروش بلیط در جهان
2. 100.000 آژانس مسافرتی به صورت آفلاین و آنلاین در 195 کشور
3. 450 ایرلاین آماده رزرو
4. بالغ بر 100.000 هتل جهت رزرواسیون
5. 30 شرکت اجاره اتومبیل با بیش از 40.000 مکان اجاره خودرو
6. 21 خط کشتی رانی
7. 100 اپراتور قطار
8. 25 شرکت بیمه مسافرتی در سراسر دنیا

وب سرویس پرواز

آژانسهای دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری که دارای پیدهای پروازی هستند میتوانند در سیستم خود پروازهایشان را پیاده سازی کنند و نمایش کلیه پروازها را در سایت خود داشته باشند. همچنین آژانس ها و فعالان حوزه گردشگری که دارای پید پرواز سیستمی نمیباشند میتوانند با عقد قرارداد با ارائه دهندگان وب سرویس پرواز ، از سامانه آنلاین فروش بلیط سیستمی برخوردار شوند. وب سرویس پروازهای سیستمی های هالیدی به دو صورت قابل ارائه میباشد.

1. پیاده سازی به صورت اشتراکی :

 وب سرویس پرواز سیستمی به صورت پید اشتراکی به شما این امکان را میدهد تا تمامی پروازهای سیتمی را در قالب وب سرویس در اختیار داشته اما از پید و فروش یک آژانس دارای پید اختصاصی استفاده نمایید که میزان کمیسیون شما از فروش بر روی وب سرویس پرواز با توافق طرفین تعیین میشود.

2. پیاده سازی به صورت اختصاصی :

: آژانس مربوطه پیدهای خود را در اختیار های هالیدی قرار میدهد و های هالیدی وب سرویس پرواز سیستمی بر روی پیدهای اختصاصی آن آژانس را راه اندازی کرده و در اختیار آنها قرار میدهد که آژانس مربوطه میتواند پیدهای خود را یا به صورت اختصاصی و یا به صورت اشتراکی در اختیار زیر مجموعه های خود قرار دهد. میزان کمیسیون و درصد فروش در این حالت به خود آژانس مربوط بوده و توافقی میباشد. در هر دو حالت توسط های هالیدی قابل اجرا و پیاده سازی میباشد. با توجه به قیمت این سرویس میتوان نتیجه گیری کرد که خطاها و باگ های این سیستم طی سالها برطرف شده و یک سرویس کاملا بی نقص به کاربر ارائه میشود.
از طریق بخش وب سرویس سایت های هالیدی میتوانید نمونه کدها و شرایط قرارداد وب سرویس را مطالعه نمایید.


این مقاله به صورت تخصصی در های هالیدی تهیه گردیده و هرگونه انتشار و کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info